Teijo Niemelä lopetti koulunkäynnin lukion jälkeen, mutta nyt hän arvostelee työkseen loistoristeilijöitä turkooseilla vesillä.
Teijo Niemelällä on erikoinen työ. Kerran hän joutui keskelle joukkokapinaa merellä, jossain Vietnamin ja Hong Kongin välissä.
Niemelä oli lähtenyt runsaan kahden viikon risteilylle Thaimaan Bangkokista Kiinaan. Matkan varrella iski taifuuni. Laiva pyrki välttämään pahimman myrskyn silmän eikä siksi päässytkään ankkuroitumaan suunnitellusti välisatamiin.
– Erityisesti amerikkalaiset olivat vihaisia: Vietnam olisi tietysti ollut heidän matkansa kohokohta. Matkustajat kokoontuivat atriumiin vaatimaan rahoja takaisin, Niemelä kertoo.
Torikokouksessa vaihdettiin kiihkeästi sanoja ja vaadittiin kapteenia paikalle. Närkästyneiden matkustajien uho ei yllättäen tuonut sen paremmin rahoja takaisin kuin tyynnyttänyt luonnonvoimiakaan.
– Kun ollaan merellä, täytyy hyväksyä, että kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan, Niemelä toteaa.
Lukion jälkeen työelämään
Ensimmäisen kerran Niemelä kiinnostui laivoista kymmenvuotiaana. 15–16-vuotiaana nuorimies kirjoitti ensimmäiset artikkelinsa alan lehtiin. Lukion ja armeijan jälkeen työtarjouksia alkoi sadella siihen malliin, että Niemelä jätti koulunkäynnin kokonaan.
Oman, laivoihin keskittyvän Cruise Business Review -lehden Niemelä perusti parikymppisenä vielä vakituisissa töissä ollessaan.
– Tein ensimmäiset vuodet kolmea työtä samaan aikaan. Rakensin suhteita lentämällä ympäri maailmaa tapaamaan alan ihmisiä ja käytin kaikki lomat työmatkoihin.
Panostus kannatti: moninkertaiseksi liikevaihdoltaan kasvanut firma työllistää nykyään myyntihenkilöstöä ja toimittajia Suomessa, Yhdysvalloissa, Englannissa ja Irlannissa.
Osa matkoista nimettömänä
Niemelän päätoimittamassa lehdessä analysoidaan ja esitellään varustamoiden toimintaa, laitteistoa, kehitystä ja matkakohteita. Joka numerossa on ainakin yksi loistoristeilijän arvostelu.
– Kävelen ympäri laivaa kilometrejä päivässä selvittämässä, kuinka suosittuja eri tilat ovat eri aikoina.
Vaikka Niemelällä on risteilijöillä tuttuja ja ystäviä ja osa henkilökunnasta tuntee hänet, päätoimittaja pyrkii hoitamaan osan matkoista nimettömänä. Näin toimintaa ei voida viilata sen perusteella, että mukana on risteilyarvostelija.
– Alan yleisen käytännön mukaan toimittajille järjestetään matkoja juttuja vastaan. Noin yhden kolmasosan reissuista hoidan kuitenkin nimettömänä ja omalla kustannuksella, Niemelä kertoo.
– Joskus "kiinnijäämistä" on vaikea välttää. Vuonna 2006 olin ainoa länsimainen matkustaja eräällä isolla laivalla Shanghaissa, ja varustamo sai taustani selville kesken matkaa.
Suosikki Oasis of the Seas
Niemelä on käynyt maailman 400 loistoristeilijästä noin sadalla. Suomessa rakennettu maailman suurin matkustaja-alus Oasis of the Seas on tehnyt häneen suurimman vaikutuksen.
– Pidän isoista laivoista. Oasis-sarjan risteilijöillä on paljon tekemistä, josta valita.
– Olen erityisen ihastunut keskuspuistoon – suureen katottomaan atriumiin, johon on istutettu 20 000 erilaista puuta ja kasvia. Siellä voi istua ulkona, pukeutua illalla vähän rennommin ja nauttia vaikka tapas-ateriaa jossain 20 ravintolasta, Niemelä kuvailee.
Ruotsin-lautat Suomen valtti
Kun on risteillyt loistojahdeilla muun muassa Karibian kristallinkirkkaissa vesissä, tavalliset Itämerellä seilaavat autolautat tuskin enää innoittavat yhtä paljon.
Vai mitä sanoo Niemelä?
– Olin viime vuonna ensimmäistä kertaa Siljan Helsinki-Tukholma-lautalla 20 vuoteen. Silloin oli kesäkuun ensimmäinen viikko, ja laiva oli täynnä amerikkalaisia ja japanilaisia turisteja. He vaikuttivat todella innostuneilta – se oli hieno kokemus.
– Erityisesti Siljan Ruotsin-laivat kävelykatuineen ovat mahtavia paikkoja esitellä suomalaista osaamista. Mutta eihän meillä oikeasti ole kuin yksi maailman merillä risteilevä varustamo, ja se on Kristina Cruises.
Lama ei vaikuta lehteen
Jos on yksi suomalainen varustamo pärjännyt kansainvälisesti, niin samaa voi sanoa Niemelän lehdestä: Cruise Business Review'n kulunut vuosi on mennyt erinomaisesti ja ylittänyt viime vuoden lukemat jo kahden numeron jälkeen.
– Lama ei ole jostain syystä koskaan vaikuttanut bisnekseemme muuten kuin positiivisesti, Niemelä sanoo.
Aika pitkälle päästy pieneltä pojalta, joka vain tykkäsi laivoista.
Piia Simola/Studio55.fi