Viikoittain Youtube-tähdet tavoittavat videoillaan jopa satojatuhansia katsojia. Mainostajat ovat kiinnostuneet videopalvelun mahdollisuuksista. Aiheesta keskusteltiin Huomenta Suomessa keskiviikkona.
Tubettajat tienaavat Youtube-videoillaan katselukertojen mukaan, mutta myös eri yritysten kanssa tehtävien kaupallisten yhteistöiden kautta. Tubettajat Joona Hellman ja Sini Laitinen, joka tunnetaan nimellä Papananaama, elättävät itsensä Youtube-videoilla.
Tutkimuksen mukaan jopa 92 prosenttia kaikista 15–25-vuotiaista suomalaista katsoo joskus tubettajien tuottamaa sisältöä. 84 prosenttia tutkimukseen vastanneista suhtautuu positiivisesti tai neutraalisti tubettajien kaupallisiin yhteistöihin.
Tube-yhteistöihin suhtaudutaan positiivisemmin kuin mainontaan internetissä, ulkona, elokuvissa tai radiossa. 84 prosenttia 18–35-vuotiaista kertoi, että voisi kuvitella ostavansa tuotteen tai palvelun Tube-videon perusteella. Lähde: Töttöröö & Annalect 2017.
– Jos verrataan vaikka päivätöihin, missä olin jossain vaiheessa kahvilassa, niin tienaan minä nyt varmaan tuplat tai kolminkertaisesti. Jos on sesonkiaika, silloin tienaa enemmän. Kesällä, alkuvuonna on hiljaisempaa ––, mutta syksy ja kevät ovat yleensä kovaa aikaa. Silloin eletään ”high lifea”, tubettaja Joona Hellman nauraa.
– Välillä minulle tulee todella hyviä tarjouksia, mutta välillä ne eivät vain ole sellaista, mitä pystyn tai haluan tehdä. Minulla on varmaan enemmän menetettyjä tienestejä kuin mitä olen ansainnut, Sini Laitinen sanoo.
Tubettajat kertovat, että yhteistyökumppanit valitaan pääasiassa niin, että ne sopivat yhteen oman henkilöbrändin kanssa ja yhteistyövideosta saa jollakin tavalla kiinnostavan.
– En halua hymyillä hammastahnapaketti kädessä, Sini kertoo.
Hurja muutos viidessä vuodessa
A-Lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja ja Tube-lehden perustaja Anni Lintula kertoo, että muutos viimeisen viiden vuoden aikana tubettamisessa on ollut hurja. Vielä viisi vuotta sitten Youtube-videoiden tekeminen oli hyvin harrastelijamaista, mutta viimeisen kahden vuoden aikana ala on ruvennut ammatillistumaan ja kiinnostamaan mainostajia.
– Tubettajilla on ihan valtava veto omassa kohderyhmässään, pääasiassa nuorissa tytöissä, Lintula sanoo.
Joona Hellmanilla on 72 000 Youtube-seuraajaa, Papananaamalla lähes 147 000 seuraajaa. Miten tubettajat itse suhtautuvat suosion tuomaan vastuuseen? Katso yllä oleva video.
LUE MYÖS: Ilona, 19, elättää itsensä Youtubella – "Vanhemmat sanoivat, mene oikeisiin töihin"