Suomen suurimpien mallitoimistojen joukkoon kuuluvan Paparazzin pääbuukkaaja Jari Leskisen ja Fondin toimitusjohtaja Eeva Ketolan mukaan on turha kuvauttaa kalliita mallikansioita etukäteen, sillä oikeat mallitoimistot järjestävät testikuvaukset kelpuuttamilleen malleille itse.
– Minua harmittaa, kun meille tulee nuoria näiden satoja euroja maksaneiden kansioiden kanssa, joilla ei tee mitään. Kuvat ovat usein huonolaatuisia ja ylihinnoiteltuja. Olen nähnyt kuvia joillakin malleilla joita olemme palkanneet, mutta olemme itse ottaneet mallille uudet ja paremmat kuvat.
Ketolan mukaan on järkyttävää, kuinka vastuutonta on antaa tyhjiä lupauksia mallin urasta haaveilleville teineille, joilla ei todellisuudessa ole mitään mahdollisuuksia allalle.
– Minulle tulee jatkuvasti näitä tyttöjen itse isolla rahalla maksamia mallikuvia, joissa kaikki teinit ovat vahvasti meikattuja ja näyttävät samalta. Nuoren persoona on piilotettu. Mallin pitää olla vähintään 175 senttiä pitkä ja ulkomailla 180 senttiä. Muilla ei ole mitään mahdollisuuksia.
– Joudun jatkuvasti sanomaan, että sinulla 167 senttisellä pyylevällä tytöllä ole mitään mahdollisuuksia malliksi. Nuorelle ei saisi luoda turhia unelmia, jotka me joudumme murskaamaan. Meille oikeille mallitoimistoille voi tulla käymään tai ottaa selfien omalla puhelimella. Se riittää, toteaa parikymmentä vuotta mallitoimistoa pyörittänyt Ketola.
Leskinen arvioi, että vastaavan tyyppisten mallikansioiden kuvaus hyvässä kuvausstudiossa maksaa mallitoimistolle noin pari sataa euroa.
– Mielestäni useimmat näistä mallikansioita kuvaavista ovat oikeastaan vain valokuvastudioita, eikä niillä ole mitään tekemistä mallibisneksen kanssa. Me emme hyväksyisi huonolaatuisia kuvia, joita olen nähnyt monissa nuorten esittämissä valokuvakansioissa, napauttaa Leskinen.
Paparazzin nimeä käytetty hyväksi
Leskisen mukaan heille tulee eniten soittoja ja kyselyitä vanhemmilta Studio Eliten valokuvakansioista.
Näin Studio Elite vastasi:
Tavoitimme puhelimitse Studio Eliten johtajan Annette Flinckin, jonka mukaan sopimuksessa on selvästi sanottu, että varatun kuvauksen peruutuksesta joutuu maksamaan täyden kuvaushinnan 390 euroa.
Flinck pyysi kysymään kuvien laadusta ja yrityksen toiminnasta toimitusjohtajalta Jari Tolvaselta, joka asian kuultuaan sulki puhelimen. MTV Uutiset ei onnistunut tavoittamaan uudelleen toimitusjohtajaa kommentoimaan väitteitä.
– Tämä kyseinen yritys on käyttänyt meidän nimeämme luvattomasti markkinoinnissa väittäen tekevänsä yhteistyötä meidän kanssa. Meillä ei ole mitään tekemistä yrityksen kanssa. Nyt yrityksen sivulle on listattu kaikki mallitoimistot nimeltä, mutta meillä ei ole mitään yhteyksiä Eliteen.
– Joillakin meille malliksi haluavilla on ollut Eliten kansio, eivätkä kuvat ole olleet mielestäni hyviä. Emme olisi voineet hyväksyä niitä meidän käyttöömme, toteaa Leskinen.
*Studio Eliten toimitusjohtaja Jari Tolvanen on väitteestä tyrmistynyt. Hän kertoo MTV Uutisille, että sekä Paparazzin että Fondin nettisivuilla on tälläkin hetkellä hänen toimistonsa ottamia kuvia.
Leskinen haluaa varoittaa toisestakin toimijasta, Studio Eneaksesta.
– Tämän toimiston kautta on tehty maksullisia kansiota ja jopa viety tyttöjä ulkomaille tapaamaan toimistoja. Jotkut vanhemmat kertovat erehtyneensä maksamaan matkoista jopa tuhansia euroja, paljastaa Leskinen.
Ketolan mukaan myös Eneas on pyytänyt mallikansiosta lähes 1000 euroa.
Näin Studio Eneas vastasi:
Studio Eneaksen toiminta on lakannut ja Evelyn Mora alias Kimia Moradzadeh jatkaa toimintaansa uudessa yrityksessä Evelyn Mora Corporationissa, jonka Facebook-sivut ovat nimellä Studio Eneas ja nettisivut Eneas Corporation.
MTV Uutisten puhelimitse tavoittama Mora kertoo, että kun Studio Eneas oli toiminnassa, se ei keskittynyt pelkästään mallikansioiden kuvaamiseen, vaan myös mallikursseihin, ja että maksut kertyivät näistä yhdessä.
– Buukkaamme ammattilaiset ottamaan kuvat ja maskeeraamaan tytöt, ja ammattilaisten palvelut maksavat. Ala on pieni, eikä uusi yritys voi ottaa sellaista riskiä, että maksaisi itse kuvat ja ammattilaisten palkat, hän kertoo.
– Vaikka kursseista olisi ollut malleille hyötyä, mallitoimistot eivät välttämättä sitä myönnä, Mora sanoo.
Leskisen kritiikkiin turhien toiveiden antamisesta Mora vastaa, että yli 173 senttiä pitkällä naisella on edellytyksiä malleiksi eivätkä mainosmallin kriteerit ole yhtä tiukat kuin ammattilaisten.
– Meillä on myös paljon mainoksia, joissa on tavallisia tyttöjä ja poikia. Mainoksissa tarvitaan erilaisia persoonia.
– Malliksi pyrkivä tyttö tuli käymään ja kertoi, että hänelle oli tarjottu mallikansiota yli 1000 eurolla, mutta sitten hänelle kerrottiin, että koska hän on niin upea, olisi hän saanut kuvat puoleen hintaan eli noin 600 eurolla. Hänellä ei kuitenkaan todellisuudessa ollut mitään mahdollisuuksia mallin töihin, kertoo Ketola.
Mallina pärjäävät "liian pitkät ja laihat"
Paparazzin Leskisen mukaan malleja löytyy yhä sattuman kautta kadulta, mutta myös sosiaalisesta mediasta, kuten Instagramista.
– Monet meidän löytämistämme malleista ovat omasta mielestään liian pitkiä ja laihoja eivätkä nuoret pidä itseään edes kauniina. Me haemme tyttöjä, joiden pituus on vähintään 174-182 senttimetriä ja vaatekoko 34-36. Miesten mitat ovat 184-189 senttimetriä ja koko 48-50.
– Meidän toimistomme Paparazzin kautta mallin töitä tekee noin sata nuorta, ja heistä suurin osa eli 85 prosenttia on tyttöjä. Päätoimisesti mallintöillä elättää itsensä muutamia kymmeniä malleja. Muut tekevät joitakin vuosia opiskeluiden ja töiden ohessa mallinhommia. Meille tuli juuri pari yli parikymppistä tyttöä ja he saivat saman tien töitä, iloitsee Leskinen.
Ajat ovat muuttuneet
Fondin Ketolan mukaan haaveet siitä, että tavallinen nuori pääsisi mallikuvauksiiin ja voisi tienata vähän taskurahaa voi unohtaa.
– Tavikset löydetään naapurista ja palkkana voi olla t-paita. Usein tavis-kuvauksiin halutaan kuitenkin ammattimalli, joka osaa esiintyä ja vähän näytelläkin. Meidän toimiston kautta kokonaan mallin töillä elättää itsensä vain kourallinen, ja heistäkin pääosa ulkomailla. Muut tienaavat rahaa opiskeleluiden ohessa, lisää Ketola.
Leskisen mukaan uusilla malleilla menee nyt taloudellisen tilanteen vuoksi pidempään saada töitä ja lyödä itsensä läpi.
– Joudun sanomaan monille 14-vuotiaille, että olette vielä liian nuoria. Malliksi ehtii 16-17-vuotiaana. Asiakkaat haluavat kuvauksiin kokeneita 25-30-vuotiaita malleja mainostamaan tuotteita keski-ikäisille naisille, kun aiemmin nämä työt saivat 16-vuotiaat tytöt, kuvailee muuttunutta tilannetta Leskinen.
*Juttua täydennetty 31.1. kello 17.21 Studio Eliten toimitusjohtajan kommenteilla.