Maltillista kulutusta suorituskyvystä tinkimättä – uuden Audi S4:n dieselmoottori loistaa arkiajossa

Audi S4 nakuttaa pöytään melkoiset vääntölukemat V6-dieselmoottorin turvin. Sen hallitsevin piirre on kuitenkin siirtynyt moottorista ajettavuuteen.

Audin S-mallisto sijaitsee mielenkiintoisessa välissä RS-mallien alapuolella, mutta kuitenkin selkeästi erotettuna tavallisemmin A-kirjaimella alkavasta autokatraasta. Usein niissä on yhdistynyt Audin nelivetotekniikkaan jokseenkin hillitty ulkokuori, ansiokas arkikäytettävyys ja luonteikas suuri bensiinimoottori. Uusin Audi S4 rikkoo näistä ainakin viimeisen kirjoittamattoman säännön.

On hurja ajatella, että vain kaksi malliversiota takaperin Audi S4 oli varustettu 4,2-litraisella vapaasti hengittävällä moottorilla. Ahdetun V6-bensiinimoottorin kautta on kuljettu Euroopan osalta dieselin puolelle. Yhdysvaltojen markkinoille on ymmärrettävistä syistä saatavilla yhä myös bensiiniversio, mutta Euroopassa uudistettu S4 liikkuu aina 3,0-litraisen ahdetun dieselmoottorin turvin.

Mielenkiintoinen mauste on 48-voltin järjestelmään yhdistetty sähköinen ahdin, jolla minimoidaan turboviivettä. Autossa on yhä ainoana varsinaisena voimanlähteenä perinteinen polttomoottori, mutta kevythybridijärjestelmä mahdollistaa jarrutusenergian talteenoton 0,5 kWh:n kokoiseen akkuun sähköisen ahtimen ja perinteisten lisälaitteiden energiantarpeisiin. Järjestelmä auttaa polttoainepihistelyssä esimerkiksi mahdollistamalla moottorin sammuttamisen kesken ajon.

Uuden dieselmoottorin tarjoama 347 hevosvoiman huipputeho ja ennen kaikkea 700 newtonmetrin huippuvääntö pitävät huolen kulkupuolesta. Kiihdytys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen tapahtuu alle viidessä sekunnissa. Hienostuneesti käyvä, mutta vähemmän sielukas dieselmoottori loistaa arkiajossa mahdollistaen verrattain maltillisen kulutuksen saavuttamisen suorituskyvystä huolimatta.

Silti sitä vaivaa hieman uuden A4-malliston reagoinnin viive kaasupolkimen painallukseen esimerkiksi risteystilanteissa, vaikkakin muuta mallistoa vähäisempänä. Asia on mainittava Audin erityisesti painotettua sähköisen ahtimen avulla saavutettavaa reagoinnin välittömyyttä. Momentinmuuntimella toteutettu 8-vaihteinen tiptronic saattaa auton pehmeästi liikkeelle, vaihtaa mainiosti eikä vaihtonopeudestakaan ole mutistavaa. Se ei tosin pidä vaihdetta kierrosten lähestyessä kierrosrajoitinta edes manuaaliasetuksella vaan vaihtaa väkisin ylöspäin, joten siinä mielessä ajajakeskeisyydestä on hieman tingitty.

Itse ratin kääntelystä ei välttämättä ole Audin S-mallistossa aina saanut suurimpia riemunkiljahduksia, vaan nautinto on liittynyt muuten toimivaan pakettiin lisättyyn upeaan moottoriin. Nyt kelkka on käännetty nurinperin. Huomion keskipiste on hieno ja tasapainoinen ajettavuus moottorin jäädessä taka-alalle.

Ero A4-mallistoon syntyy vasta reippaasti ajettaessa ja silloin S4 on nautittava partneri. Keula puree upeasti ja ajokäytös säilyy neutraalina. Ainakin Audin lisävarusteisella aktiivisella takatasauspyörästöllä (sport differential) varustettu S4 kääntyy kaasulla heti, kun voimaa alkaa siirtymään runsaammin taka-akselille.

Suurin yllätys lienee A4-malleihin verrattuna 23 millimetriä madalletun alustan miellyttävänä säilyvä jousitusmukavuus. Koeajoyksilöstä löytyi lisävarusteinen säädettävä iskunvaimennus, joka tarjoaa kolme käyttökelpoista asetusta; comfort, auto ja dynamic. Alusta taipuu hyvin arkiajon mukavuuteen auton suorituskyvyn huomioiden eikä tunnu riittämättömältä vauhdikkaammassa ajossakaan.

Tilat ovat käytännössä yhtenevät muiden Audi A4 -mallien kanssa ja arkikäytettävyyden vahvuudet vain korostuvat koeajetussa farmarimallissa. Luonnollisesti S4 on tarjolla myös perinteisenä porrasperänä. Koeajoyksilö oli varustettu tummanpunaisella nahkaverhoilulla niskatukiin painetuin S-logoin ja hiilikuitusomistein koristellulla kojelaudalla, jotka auttavat sitä erottumaan tavallisemmista Audeista.

Arjen suorituskyvyssä Audi S4 on todella ripeä kumppani. Tällä tarkoitamme optimaalisen etenemisen esteenä olevia tavallisia töyssyisiä teitä, hankalia sääolosuhteita ja kulutusta silmällä pitäen valittua vaihdetta. Silloin valtavalla väännöllä varustettu nelivetoinen perheauto loistaa.

Audi S4 Avant TDI

Polttomoottori 2 967 cm3, V6-turbo ja sähköinen ahdin
Teho 255 kW (347 hv) / 3 850 r/min
Vääntö 700 Nm / 2 500–3 100 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen momentinmuunninautomaatti
Vetotapa Neliveto
0–100 km/h 4,9 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,3 l/100 km
CO2-päästöt 166 g/km
Mitat Pituus 4 770 mm, leveys 1 847 mm, korkeus 1 408 mm, akseliväli 2 825 mm
Omamassa 1 900 kg
Perävaunumassa jarruin 1 900 kg
Tavaratila 495–1 495 l

Lue myös:

    Uusimmat