Red Bullin neuvonantajan Helmut Markon kyky löytää nuoria kuljettajalupauksia on saattanut tuottaa hänelle todellisen onnistumisen Max Verstappenin kanssa, uskoo Mercedeksen pitkäaikainen F1-pomo Norbert Haug.
MAINOS
F1 suorana C Morella – Meksikon GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 17.55 ja 21.55.
Lauantai: Harjoitukset klo 17.55, aika-ajo klo 20.55
Sunnuntai: Meksikon GP klo 21.00, ennakkotunnelmat klo 19.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Red Bull kiinnitti Verstappenin vuonna 2014 ja nosti hänet F1-sarjaan Toro Rossolle vielä alaikäisenä kaudella 2015. Seuraavana keväänä hän sai tilaisuuden näyttää Red Bullilla, ja Verstappen voitti heti avauskisansa Barcelonassa.
LUE MYÖS: Verstappen täräyttää Vettelin tunaroinneista: "Häntä ei vaadita muuttamaan ajotyyliään"
Kritiikkiä hollantilaisen ajotyylistä on tullut sisään ovista ja ikkunoista, mutta Haug ei näe tätä suurena ongelmana. Hänen mukaansa on helpompaa opettaa koheltavaa kaistapäätä tavoille kuin yrittää lisätä vauhtia sitä kaipaavaan muuten valmiiseen kuskiin.
– Jos opit vauhdin heti alkuun, se on parempi kuin joutuisit kuromaan sitä kiinni. Muuten sinun täytyy aina tehdä töitä tullaksesi nopeammaksi. Minusta hän on onnistunut siinä hienosti, hän on ehdottomasti todellinen kuljettaja, Haug kommentoi itävaltalaiselle Servus TV:lle.
Mestarinäyte jo Monacossa 2016
Verstappen on aiheuttanut törmäilyillään ja koppavalla asenteellaan paljon ristiriitoja parin vuoden aikana, mutta virheiden määrä on Haugin silmissä vähentynyt selvästi.
– Häntä on kritisoitu, kun hän teki suuren määrän virheitä, mutta hänen oppimiskaarensa on ollut erinomainen, joten hänessä on ehdottomasti jotain, Haug sanoo.
– Voi vain onnitella Red Bullia ja Helmut Markoa, jolla on aina ollut nenää tällaiselle. Hän on mahtava kykyjenetsijä ja tässä hän on saattanut tehdä mestariteoksensa.
Mika Häkkisen aikaan McLarenin taustalla Mercedeksen moottoripomona tunnetuksi tullut Haug nostaa esimerkin hetkestä, jolloin Verstappen onnistui vakuuttamaan hänet täydellisesti.
– Hän ajoi Monacossa välikelin renkailla samaan aikaan parin kolmen muun kuskin kanssa, ja oli noin kolme neljä sekuntia kierrosta kohti muita nopeampi. Väläyksiä on tullut, mutta tämä väläys päättyi valitettavasti silloin kaiteisiin, Haug viittaa vuoden 2016 huimaan ajosuoritukseen.