Suomalaiset lukevat edelleen lehtensä mieluiten paperilta. Kansallisen mediatutkimuksen mukaan suomalaisista useampi kuin yli yhdeksän kymmenestä lukee viikoittain sanoma- tai aikakauslehteä.
Painettua lehteä lukee viikoittain 75 prosenttia suomalaisista. 65 prosenttia suomalaisista lukee lehteä digitaalisesti.
Lehtien lukeminen on kuitenkin vähentynyt selvästi. Vielä vuonna 2011 sanoma- tai aikakauslehteä luki 99 prosenttia suomalaisista, kun luku oli nyt 91 prosenttia. Erityisesti painettua lehteä lukee entistä harvempi.
Sanomalehdistä eniten lukijoita on Ilta-Sanomilla, joka tavoittaa joka viikko 2,5 miljoonaa suomalaista. Seuraavaksi eniten lukijoita oli Iltalehdellä (2,3 miljoonaa) ja Helsingin Sanomilla (1,7 miljoonaa)
Aikakauslehdistä suosituin on Yhteishyvä, joka tavoittaa 1,8 miljoonaa lukijaa. Seuraavaksi suosituin oli Pirkka (1,5 miljoonaa).
Lukijamäärät ovat kokonaistavoittavuuslukuja, johon on sanomalehdissä laskettu viikon aikana painettua lehteä tai jotain sen digitaalista versiota lukeneet ihmiset. Aikakauslehtien kokonaistavoittavuuteen lasketaan yksittäisen numeron keskimääräinen lukijamäärä ja viikottaiset digilukijat.
Kansallinen mediatutkimus on kyselytutkimus, johon vastasi 26 024 suomalaista. Tutkimuksen tilasi lehtikustantajien, mediatoimistojen ja mainostajien omistama yritys Media Audit Finland ja sen toteutti Kantar TNS.