Valtteri Bottas hävisi vain seitsemän sadasosaa tallikaverilleen Lewis Hamiltonille Italian F1-kisan aika-ajoissa, joista tuli uusista sääntöuudistuksista huolimatta jälleen Mercedeksen juhlaa. Monzassa nähtiin jälleen erikoista kyttäilyä, joka koitui nyt Ferrarin kohtaloksi.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 4.-6.9.
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Bottas teki jo toisessa aika-ajon osiossa uuden rataennätyksen 1.18,852 eikä pystynyt uusimaan temppuaan ratkaisevassa kolmannessa osiossa. Siinä Lewis Hamilton teki sensaatiomaisen ajan 1.18,887, jolla hän onnistui lyömään suomalaisen seitsemällä sadasosalla.
Kolmas oli yllättäen McLarenin Carlos Sainz, joka jäi Hamiltonista kahdeksan sekunnin kymmenystä. Racing Pointin Sergio Perez oli neljäs ennen Red Bullin Max Verstappenia.
Italian GP on ensimmäinen kisaviikonloppu, jossa uusi sääntö moottoriasetusten käytöstä on voimassa. Tiimit eivät saa enää käyttää eri moottorikarttoja aika-ajojen ja kisan aikana, minkä toivottiin tasaavan voimasuhteita Mercedeksen ja muiden tiimien välillä. Nyt nähty lopputulos oli kuitenkin aivan jotain muuta, vaikka Mercedes ei pystynyt käyttämään kuuluisaa "party modeaan".
Ainoa silmin nähtävä ero oli siinä, ettei Mercedes pystynyt enää entiseen tapaansa tekemään merkittäviä parannuksi viimeisille aikakierroksilleen. Voimasuhteissa ero näkyi vain keskikastissa, jossa saatiin nyt uutta järjestystä.
Ferrari koki kotiradallaan historiallisen mahalaskun, kun Sebastian Vettel jäi ensimmäisen osion ruuhkassa sijalle 17 ja Charles Leclerc putosi jatkosta toisessa osiossa ollen 13:s. Saman Ferrari-moottorin puutteista Alfa Romeolla kärsivä Kimi Räikkönen sijoittui 14:nneksi ollen kuitenkin paras Ferrarin asiakastiimien kuskeista.
Suomalaiskuski oli onnekas päästyään avausosiosta jatkoon radalle muodostuneen kovan ruuhkan ansiosta. Räikkönen oli tehnyt jo jatkoon riittävän ajan, ja lopun kyttäily pilasi monen paperilla nopeamman kuskin viimeisen kierroksen täysin.
Esimerkiksi Vettel antoi tiimiradiossa kritiikkiä Räikkösestä, joka puolestaan sätti edellään ollutta Renault'n Esteban Oconia:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Italian GP:n aika-ajojen tulokset:
Kuski | Talli | Aika/ero | Kierroksia | |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1.18,887 | 18 |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | +0,069 | 18 |
3 | Carlos Sainz | McLaren | +0,808 | 16 |
4 | Sergio Perez | Racing Point | +0,833 | 17 |
5 | Max Verstappen | Red Bull | +0,908 | 17 |
6 | Lando Norris | McLaren | +0,933 | 18 |
7 | Daniel Ricciardo | Renault | +0,977 | 16 |
8 | Lance Stroll | Racing Point | +1,162 | 19 |
9 | Alexander Albon | Red Bull | +1,203 | 19 |
10 | Pierre Gasly | AlphaTauri | +1,290 | 20 |
11 | Daniil Kvjat | AlphaTauri | 1.20,169 | 14 |
12 | Esteban Ocon | Renault | 1.20,234 | 12 |
13 | Charles Leclerc | Ferrari | 1.20,273 | 15 |
14 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | 1.20,926 | 14 |
15 | Kevin Magnussen | Haas | 1.21,573 | 14 |
16 | Romain Grosjean | Haas | 1.21,139 | 8 |
17 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1.21,151 | 5 |
18 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 1.21,206 | 9 |
19 | George Russell | Williams | 1.21,587 | 7 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 1.21,717 | 8 |