Mercedeksen keksintö aiheutti välittömän reaktion Ferrarin tehtaalla – Mika Salo: "Siellä suunnitellaan jo vastaavaa"
Mercedeksen DAS eli dual axis steering -järjestelmä on ollut Barcelonan testien avausviikon jälkeen F1-piirien ylivoimainen ykköspuheenaihe.
Auton eturenkaiden aurauskulmaa vauhdissa muuttava järjestelmä aktivoituu, kun kuljettaja liikuttaa auton ohjauspyörää syvyyssuunnassa. Tuolloin kuljettaja voi määrittää optimaalisesti sen, miten paljon renkaat ovat kiinni radassa.
C Moren F1-asiantuntijan Mika Salon ensiarvion mukaan Mercedes saa DAS:ista selvää hyötyä. Aurauskulman muuttamisella voi vähentää kitkaa renkaissa, mikä tuo nopeutta suorilla. Vastaavasti mutkiin aurauskulman säätäminen toiseen suuntaan lisää pitoa.
– Näyttäisi siltä, että sillä voi tehostaa myös renkaiden lämpötilan säätelyä, Salo sanoo.
Salon näkemyksen mukaan DAS aiheuttaa välittömiä toimenpiteitä muissa F1-talleissa.
– Jos se on sallittu, se on varmasti kaikilla autoilla jossain vaiheessa kautta, joillain jopa ensimmäisessä kisassa, Salo uskoo.
Ferrarin tehtaalla Maranellossa on Salon mukaan varmuudella reagoitu jo Mersun keksintöön.
– Olihan tuo aikamoinen yllätys kaikille. Siellä suunnitellaan jo vastaavaa ja varmaan testataankin kohta, Salo lataa.
– Ferrarilla ja Red Bullilla on niin paljon resursseja, että ne kehittävät aika nopeasti sellaisen, jos siitä saa hyötyä.
Salon mukaan DAS-järjestelmä pääsee oikeuksiinsa erityisesti radoilla, joissa on pitkiä suoria.
– Näistä alkukauden kisoista siitä olisi kaikkein eniten hyötyä Bahrainissa. Siellä on pitkät suorat.
"Lisää duunia"
Kuljettajan näkökulmasta edestakaisin liikutettava ratti tietenkin monimutkaistaa asioita.
– Sitä on tietenkin pakko käyttää, jos sellainen on. Se on taas yksi liikkuva osa lisää eli lisää duunia. Siinä ratissa on muutenkin jo ihan hemmetisti nappuloita etu- ja takapuolella.
Koska järjestelmä ei toimi automatiikalla, se lisää inhimillisen virheen riskiä.
– Moka tapahtuu siinä vaiheessa, kun kuski tulee suoran jälkeen jarrutukseen ja unohtaa säätää sen kulman takaisin. Sitten meneekin etupyörät lukkoon ja auto menee vain suoraan mutkasta, Salo miettii.
Uusimmat
-
21:40
Mikko Manner löi HPK:n kanadalaisvahvistuksen katsomoon – "Ei saanut kunniaa edustaa tätä joukkuetta"
-
21:34
Man Citylle kunnon selkäsauna – vastaavaa tappioputkea saa kaivaa kaukaa
-
21:16
Israel iski ohjuksilla Beirutin keskustaan, toistakymmentä kuoli
-
21:11
Poliisin Raahessa etsimä nainen löytynyt toiselta paikkakunnalta
-
21:05
Joulukausi avattiin Helsingissä: Lapset kertovat, mikä joulussa on tärkeintä
-
21:04
Kauhavalla järjestettiin rukoushetki kolarissa kuolleiden lasten muistolle
-
21:03
Thierry Neuville paljasti taktiikkansa: MM-rallissa kutkuttava ratkaisupäivä
-
21:00
He paljastuivat Masked Singer Suomi -erikoisjaksossa
-
20:56
Pelicans-tähdeltä painava viesti omilleen – "Tämä ei riitä"
-
20:41
Liigakapteenilta yllättävä paljastus: Aamulla ostetut erikoisoluet voiton takeena
-
20:40
Skandaali mäkihypyssä – hyppääjä tönäistiin puomilta
-
20:06
Kaikelle avoimelle dokumentaristille Arman Alizadille yksi aihe on edelleen tabu: "Aina todella hankalaa"
-
20:03
Mykkäseltä paljon puhuva kommentti ilmastokokouksesta: "Poikkeuksellisen kaoottista"
-
19:56
Kärpät suli tylysti, Tapparalta todellinen tilastoihme – MTV seurasi
-
19:53
Andy Murray ja Novak Djokovic yhteistyöhön
-
19:46
Sarjajumbo Jukureiden tappiokierre katkesi Ilveksen kustannuksella – Kärpät hävisi dramaattisella tavalla
-
19:46
Keskustan Kaikkonen MTV:lle: Jalkaväkimiinojen kiellosta irtautumista syytä pohtia – SDP:n Kiljunen toppuuttelee
-
19:31
Ex-SaiPa-luotsi sai taas kenkää
-
19:31
Rajavartiolaitoksen laiva saapunut tietoliikennekaapelin katkeamispaikalle
-
19:22
Kuomat jalassa kadonnut mies löytynyt Turussa kylmissään
-
Lataa lisää