Mercedeksen keksintö aiheutti välittömän reaktion Ferrarin tehtaalla – Mika Salo: "Siellä suunnitellaan jo vastaavaa"

5:07img
Videolla C Moren selostaja Niki Juusela ja asiantuntija Ossi Oikarinen niputtavat F1-testien annin yhteen.
Julkaistu 25.02.2020 05:45
Toimittajan kuva

Ville-Veikko Valta

ville-veikko.valta@mtv.fi

@veksiveksi

Mercedeksen DAS eli dual axis steering -järjestelmä on ollut Barcelonan testien avausviikon jälkeen F1-piirien ylivoimainen ykköspuheenaihe.

Auton eturenkaiden aurauskulmaa vauhdissa muuttava järjestelmä aktivoituu, kun kuljettaja liikuttaa auton ohjauspyörää syvyyssuunnassa. Tuolloin kuljettaja voi määrittää optimaalisesti sen, miten paljon renkaat ovat kiinni radassa.

C Moren F1-asiantuntijan Mika Salon ensiarvion mukaan Mercedes saa DAS:ista selvää hyötyä. Aurauskulman muuttamisella voi vähentää kitkaa renkaissa, mikä tuo nopeutta suorilla. Vastaavasti mutkiin aurauskulman säätäminen toiseen suuntaan lisää pitoa.

– Näyttäisi siltä, että sillä voi tehostaa myös renkaiden lämpötilan säätelyä, Salo sanoo.

Salon näkemyksen mukaan DAS aiheuttaa välittömiä toimenpiteitä muissa F1-talleissa.

– Jos se on sallittu, se on varmasti kaikilla autoilla jossain vaiheessa kautta, joillain jopa ensimmäisessä kisassa, Salo uskoo.

Ferrarin tehtaalla Maranellossa on Salon mukaan varmuudella reagoitu jo Mersun keksintöön.

– Olihan tuo aikamoinen yllätys kaikille. Siellä suunnitellaan jo vastaavaa ja varmaan testataankin kohta, Salo lataa.

– Ferrarilla ja Red Bullilla on niin paljon resursseja, että ne kehittävät aika nopeasti sellaisen, jos siitä saa hyötyä.

Salon mukaan DAS-järjestelmä pääsee oikeuksiinsa erityisesti radoilla, joissa on pitkiä suoria.

– Näistä alkukauden kisoista siitä olisi kaikkein eniten hyötyä Bahrainissa. Siellä on pitkät suorat.

"Lisää duunia"

Kuljettajan näkökulmasta edestakaisin liikutettava ratti tietenkin monimutkaistaa asioita.

– Sitä on tietenkin pakko käyttää, jos sellainen on. Se on taas yksi liikkuva osa lisää eli lisää duunia. Siinä ratissa on muutenkin jo ihan hemmetisti nappuloita etu- ja takapuolella.

Koska järjestelmä ei toimi automatiikalla, se lisää inhimillisen virheen riskiä.

– Moka tapahtuu siinä vaiheessa, kun kuski tulee suoran jälkeen jarrutukseen ja unohtaa säätää sen kulman takaisin. Sitten meneekin etupyörät lukkoon ja auto menee vain suoraan mutkasta, Salo miettii. 

Tuoreimmat aiheesta

F1