Mercedeksen DAS eli dual axis steering -järjestelmä on ollut Barcelonan testien avausviikon jälkeen F1-piirien ylivoimainen ykköspuheenaihe.
Auton eturenkaiden aurauskulmaa vauhdissa muuttava järjestelmä aktivoituu, kun kuljettaja liikuttaa auton ohjauspyörää syvyyssuunnassa. Tuolloin kuljettaja voi määrittää optimaalisesti sen, miten paljon renkaat ovat kiinni radassa.
C Moren F1-asiantuntijan Mika Salon ensiarvion mukaan Mercedes saa DAS:ista selvää hyötyä. Aurauskulman muuttamisella voi vähentää kitkaa renkaissa, mikä tuo nopeutta suorilla. Vastaavasti mutkiin aurauskulman säätäminen toiseen suuntaan lisää pitoa.
– Näyttäisi siltä, että sillä voi tehostaa myös renkaiden lämpötilan säätelyä, Salo sanoo.
Salon näkemyksen mukaan DAS aiheuttaa välittömiä toimenpiteitä muissa F1-talleissa.
– Jos se on sallittu, se on varmasti kaikilla autoilla jossain vaiheessa kautta, joillain jopa ensimmäisessä kisassa, Salo uskoo.
Ferrarin tehtaalla Maranellossa on Salon mukaan varmuudella reagoitu jo Mersun keksintöön.
– Olihan tuo aikamoinen yllätys kaikille. Siellä suunnitellaan jo vastaavaa ja varmaan testataankin kohta, Salo lataa.
– Ferrarilla ja Red Bullilla on niin paljon resursseja, että ne kehittävät aika nopeasti sellaisen, jos siitä saa hyötyä.
Salon mukaan DAS-järjestelmä pääsee oikeuksiinsa erityisesti radoilla, joissa on pitkiä suoria.
– Näistä alkukauden kisoista siitä olisi kaikkein eniten hyötyä Bahrainissa. Siellä on pitkät suorat.
"Lisää duunia"
Kuljettajan näkökulmasta edestakaisin liikutettava ratti tietenkin monimutkaistaa asioita.
– Sitä on tietenkin pakko käyttää, jos sellainen on. Se on taas yksi liikkuva osa lisää eli lisää duunia. Siinä ratissa on muutenkin jo ihan hemmetisti nappuloita etu- ja takapuolella.
Koska järjestelmä ei toimi automatiikalla, se lisää inhimillisen virheen riskiä.
– Moka tapahtuu siinä vaiheessa, kun kuski tulee suoran jälkeen jarrutukseen ja unohtaa säätää sen kulman takaisin. Sitten meneekin etupyörät lukkoon ja auto menee vain suoraan mutkasta, Salo miettii.