F1-sarja, kansainvälinen autoliitto FIA ja sarjaan osallistuvat tallit pohtivat jo tälle kaudelle uudistusmalleja, joiden myötä osa kisoista olisi käyty uudessa muodossa. Mercedeksen vastustus romutti kuitenkin herkulliselta kuulostaneen konseptin.
Eniten julkisuutta saanut malli liittyi niin sanottuihin tuplakisoihin. Heinäkuussa alkavalla kaudella nähdään kaksi kilpailua ainakin Itävallassa ja Englannissa.
Näistä jälkimmäisiin kisoihin kaavailtiin ratkaisua, jossa lauantaina olisi ajettu lyhyt, aika-ajomainen kisa. Tämän tulosten perusteella kuljettajat olisivat lähteneet käännetyssä järjestyksessä toiseen, sunnuntaina käytävään kilpailuun. Näin ollen muun muassa kärkikuskit olisivat joutuneet raivaamaan tietään ylöspäin häntäjoukoista.
Idean toteutus olisi vaatinut kaikkien F1-tallien hyväksynnän.
Yhdeksän tallia kannatti, yksi vastusti. Ja vastustajan nimi oli Mercedes.
Saksalaistallin pomo Toto Wolff perusteli Mercedeksen kantaa sillä, että heidän mukaansa F1:ssä voittaja on ”paras mies, parhaassa välineessä”.
Myös Mercedeksen suomalaiskuskilta Valtteri Bottakselta tiedusteltiin kantaa aiheeseen.
– Tuo ratkaisu olisi tuonut vain omia pelejä aika-ajokisaan, Bottas sanoi F1:n Instagram-lähetyksessä.
– Pidän reilusta kilpailemisesta, jossa paras mies voittaa.
– Ja mielestäni nykyinen formaatti on hyvä, Bottas mietti.
F1:n urheilupomon Ross Brownin mukaan eri osapuolet miettivät koko ajan sitä, miten lajia voitaisiin kehittää.
Uusi F1-kausi alkaa heinäkuun alussa Itävallassa.