Mercedes päätti ottaa F1-kohujärjestelmänsä käyttöön – Red Bull kääntyi heti FIA:n puoleen

7.12198640
xpbimages.com
Julkaistu 03.07.2020 14:41
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

F1-kauden avausviikonlopun yllä leijuu isoja kysymysmerkkejä – kiitos Mercedeksen, joka päätti ottaa käyttöön kohutun DAS-järjestelmänsä. Mercedeksen kilpailija Red Bull kääntyi heti kansainvälisen autoliiton FIA:n puoleen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
Pe: 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

DAS (Dual Axis Streering) on järjestelmä, jolla kuljettaja voi ohjata etupyöriensä aurauskulmia. Pitkillä suorilla kuljettaja voi suoristaa renkaita, mikä takaa lisää nopeutta. Mutkissa renkaat voi asettaa niiden normaaliin kulmaan, mikä takaa taas lisää pitoa. Kuljettaja ohjaa järjestelmää vetämällä rattia edes- ja taaksepäin.

Järjestelmä on herättänyt kovaa porinaa alkuvuoden talvitesteistä lähtien. Tuolloin muun muassa Red Bull epäili, että systeemi on laiton.

Mercedes on vedonnut siihen, että se on tehnyt DAS:n täysin sääntöjen mukaan.

Itävallan viikonlopun alla Mercedes vahvisti, että se aikoo käyttää DAS:ia heti kauden alussa.

Kansainvälinen autoliitto FIA on kertonut aiemmin, että DAS kielletään ensi kaudella. Nyt sen käyttö on kuitenkin sallittua, mikäli kaksiaskelinen ohjausjärjestelmä ei riko F1-sääntöjä.

Red Bull haluaa kuitenkin FIA:n kannan asiaan.

– Se (DAS) on monimutkainen systeemi. Haluamme saada FIA:lta selvyyttä asiaan, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner totesi Sky F1:n mukaan.

Hornerilta tivattiin sitä, että meinaako Red Bull ottaa käyttöönsä oman version DAS:sta.

– Se riippuu siitä, että mitä järjestelmä oikeasti tekee ja mitä hyötyjä siitä saa. Jotta joku osa laitetaan autoon, siinä pitää olla järkeä. Säännöt ovat monimutkaisia, ja meidän pitää tietää, että mitkä osat läpäisevät ne ja mitkä eivät, Horner pohti.

Itävallan ensimmäisissä harjoituksissa Mercedes piti parasta vauhtia, kun Lewis Hamilton oli nopein ja Valtteri Bottas toiseksi nopein. Red Bull seurasi kuitenkin tuntumassa, kun Max Verstappen oli tuloslistan kolmas.

RAPORTTI: Valtteri Bottas heti huippuvauhdissa – näin F1-kausi käynnistyi

Tuoreimmat aiheesta

F1