Yhdysvaltalaisvalmistaja myi huhtikuussa enemmän autoja kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Koronakriisi on kurittanut pahoin autoteollisuutta ja -kauppaa ympäri maailmaa. Kiinassa tehtaita ja liikkeitä suljettiin ja toisaalta alettiin avata aikaisemmin kuin muualla maailmassa. Nyt maasta tulee jo signaaleja automarkkinan erittäin nopeasta ja yllättävänkin voimakkaasta elpymisestä.
Esimerkiksi General Motorsin myynti kasvoi huhtikuussa reippaasti. Kasvu oli peräti 13,6 prosenttia, eivätkä vertailukohtana ole koronakuukaudet, vaan vuoden 2019 huhtikuu.
Lue myös: Pohjakosketus vasta tulossa: Näin pahasti tiedät-kyllä-mikä vanhentaa Suomen autokantaa
General Motors ja sen yhteisyritys SAIC myivät yhteensä 111 155 autoa, kuten Buickia, Chevroletia ja Cadillacia viime kuussa. SAIC, joka on kiinalaisista autonvalmistajista suurin, kertoo puolestaan sen omien merkkien myynnin kasvaneen 0,5 prosenttia huhtikuussa.
Taustalla 80 prosentin romahdus
General Motors tekee yhteistyötä myös pakettiautopohjaisissa ajoneuvoissa SGMW:n kanssa. Yhteisyrityksen kiinalaiset osakkaat ovat SAIC ja Guangxi Automobile Group. SGMW kertoi myyntinsä kasvaneen huhtikuussa yli 13 prosenttia yhteensä 127 000 ajoneuvoon.
Automarkkina Kiinassa romahti jo helmikuussa 80 prosenttia. Silloin GM arvioi, että tilanne voisi helpottua jo toisella neljänneksellä, ja näin näyttää käyvänkin. Tulevat kuukaudet ja kattavampi data muilta autonvalmistajilta näyttävät, miten kysynnän patoumat alkavat purkautua.