Mersu-pomokin haluaa lisämeteliä moottoreihin – ei kuitenkaan paluuta vanhoihin myllyihin

Monaco startti
2017 Getty Images
Julkaistu 02.06.2017 17:47
Toimittajan kuva

Juuso Taipale

juuso.taipale@mtv.fi

@JuusoTaipale

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff on liittynyt joukkoon, joka haluaa muutosta nykyisiin F1-sarjan voimanlähteisiin.

Nykyiset V6-turbohybridit ovat saaneet runsaasti kritiikkiä melutasostaan, joka ei yllä lähellekään samaa tasoa aiempien V10- tai edes V8-moottoreiden mylvintää. Monet lajin ystävät pitävät tärykalvoja raastavaa äänimaisemaa oleellisena osana F1-sarjan mielenkiintoa, eikä nykyinen ratkaisu ei ole saanut juuri keneltäkään kiitosta.

Myös Wolff tunnustautuu moottorimelun ystäväksi.

- Ääni on oleellinen osa lajin viehätystä. Se antaa mielikuvan vauhdista ja voimasta. Nykyisen sukupolven voimanlähteissä tämä asia on taidettu kuitenkin unohtaa, Wolff toteaa Autosportille.

Siinä, missä monet haluavat formuloiden palaavan takaisin aiempiin moottoriratkaisuihin, astuu esiin Wolffin asema suuren autonvalmistajan työntekijänä.

- Moottoreilla liikkuva maailma siirtyy kohti hybridiaikakautta ja taloudellisuutta. En sano, että nykyiset voimanlähteet ovat täysin huono asia, mutta tulevia moottorisääntöjä mietittäessä ääni-asia täytyy myös nostaa esille.

Keskustelu F1-sarjan tulevaisuuden voimanlähderatkaisuista käy tällä hetkellä kuumana. Nykyisillä moottoreilla on tarkoitus jatkaa ainakin kauteen 2020 saakka.

Tuoreimmat aiheesta

F1