Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler vieraili Suomessa testaamassa uudenlaista valaistusjärjestelmää, jonka se väittää tulosten perusteella vähentävän kuljettajan väsymystä.
Daimler Trucks on saanut lupaavia tuloksia Suomessa alkuvuodesta järjestetyistä ajokokeista, joissa tutkittiin lisävalon vaikutusta kuorma-autonkuljettajien työhyvinvointiin ja pirteyteen.
Tutkimukseen otti osaa kahdeksan testikuskia kahden viikon ajan. He ajoivat ensin viikon Mercedes-Benz Actros TopFit -kuorma-autolla, jossa valaistus oli nykyisellä normaalitasolla. Toinen viikko ajettiin samanlaisella autolla, johon oli lisätty Daylight+-varustelu: kolme lisävalonlähdettä, jotka valaisevat ohjaamon luonnollisen päivänvalon ja sen vaihtelujen tapaan.
Tulokset osoittavat, että uudenlaisella valaistusratkaisulla varustetun auton kuljettajat saivat pimeimpään talviaikaankin päivänvaloa jopa viisi kertaa enemmän kuin normaalisti talvikaudella. Lisävalo paransi selvästi kuljettajan keskittymiskykyä ja reaktionopeutta, ja se lyhensi kuljettajilta mitattua väsymyksen ja huonon keskittymisen ajanjaksoa keskimäärin 18 minuuttiin normaalivalaistuksen 44 minuutista.
Tietoa kerättiin paitsi ajon niin myös levon aikana. Tulokset kertoivat kuljettajien unenlaadun parantuneen.
Lähde: Daimler
***
0:54