Mokoma julkaisi toukokuussa kymmenennen studioalbuminsa. Hengen pitimet -levy nousi Suomen albumilistan kärkeen ja yhtye soitti levynjulkaisukeikan toisella puolella maapalloa.
Mokoman Marko Annala ja Tuomo Saikkonen vertailivat Suomen ja Japanin fanikulttuurieroja. Katso video yllä!
Kotimaisen metallimusiikin kärkinimiin ja nykyään 22 vuoden iällään jo konkareihin kuuluvan Mokoman uusi albumi Hengen pitimet nousi Suomen albumilistan kärkipaikalle.
Yhtyeen kymmenes pitkäsoitto julkaistiin toukokuun lopulla Suomen lisäksi myös Japanissa.
– Nykypäivän ihmisellä on palava halu olla loogisesti selitettävä yksilö, mutta lajina ihminen ei toimi niin. Hengen pitimillä suurennuslasi on edellisen levyn yksilöllisestä tuskasta kohdistettu yhteisöllisiin kipupisteisiin: tämän ajan arvotyhjiöihin, kylmyyteen, ihmisen kaipuuseen itseään suurempien ilmiöiden äärelle, järjen ja tunteen rajanvetoon. Hengen pitimet käsittelee nimensä mukaisesti sitä mikä pitää meidät elossa, mikä tekee meistä ihmisiä, Mokoman alun perin sooloprojektikseen vuonna 1996 perustanut nokkamies Marko Annala kuvailee levyä tiedotteessa.
MTV tapasi yhtyeen laulaja Annalan ja kitaristi Tuomo Saikkosen Helsingissä.
– Aina, kun tehdään haastatteluja uuden levyn tiimoilta, sitä on itse kuullut albumin kappaleet monia kertoja. Edellisestä levystä on jo useampi vuosi ja alkoi olla jo sellainen fiilis, ettei haluaisi enää soittaa yhtään keikkaa ilman uutta materiaalia, Annala toteaa.
– Yhdeksäs levymme oli suosittu, ehkä jopa suosituin levymme tähän mennessä. On aina hienoa, että keikoilla ei huudella vain vanhoja biisejä. Homma pysyy virkeänä sekä meille että faneillemme, sanoo Saikkonen.
Mokoma haluaa tietoisesti hakeutua välillä niin sanotusti mukavuusalueensa ulkopuolelle.
– Minä olen turvallisuushakuinen ihminen ja lamaannun joka kerta, kun joku ehdottaa jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Kun vaimo vaihtaa huonekalujen järjestystä, minä olen jo pakenemassa paikalta. Sama koskee tekemiämme akustisia keikkoja ja Japanin-kuvioita, Marko Annala sanoo.
– Olisi helppoa pistää perusrundi pystyyn ja mennä Tavastialle soittamaan keikka. Se on sitä, mitä minä osaan. Mutta joskus vaan pitää mennä sinne mukavuusalueen ulkopuolelle, tajuta, että minähän osaan tällaisenkin homman.
Metalliyhtye siis pysyy virkeänä muuntamalla musiikkinsa akustiseksi, esiintymällä konserttisalissa ja kotimaan rajojen ulkopuolella.
LUE MYÖS:
Suomalaismuusikko avoimena kiusaamisesta: ”Psyykkinen puoli oli se, joka jätti lähtemättömät jäljet”
– Sivuprojekteille ei ole tarvetta kun Mokomassa soittaa. Pääsee tekemään kaikenlaista, Tuomo Saikkonen naurahtaa.
– Silloin, kun (vuonna 1996) olin perustamassa Mokomaa ja kyselin jätkiä bändiin, tiesin, että haluan perustaa bändin, jossa ei tarvitse esittää mitään. Ja jossa ei tosiaan ole tarvetta sivuprojekteille. Jos mennään skaalalla suomirockista äärimetalliin, niin kaikki taittuu, toteaa Annala.
Marko Annala on myös kirjailija. Miehen esikoisromaani Värityskirja julkaistiin maaliskuussa 2017 ja se projekti täytti Annalan sooloilutarpeen.
– Siellä sai istua palavereissa ihan eri ihmisten kanssa. Siinä täyttyi se tarve, että pitäisi tehdä hommia eri tyyppien kanssa. Musiikillista sooloilun tarvetta ei ole. Sooloillaan sitten jotain muuta, laulaja sanoo.
– Olemme hitsautuneet vuosien saatossa niin vahvasti bändiksi, että jos joku meistä ilmoittaisi lähtevänsä yhtyeestä, koko homma olisi sitten siinä. Tiedostan sen ihan tasan tarkkaan.
Lisäkeuhko bändille
Mokoma nauttii suosiota myös Japanissa. Yhtye soitti kymmenennen albuminsa julkaisukeikan maan pääkaupunki Tokiossa.
– Me olemme leimallisesti suomalainen bändi, emmekä ole missään vaiheessa haaveilleet ulkomaan kuvioista. Meillä on ollut ilo rampata Japanissa nyt parin viime vuoden aikana keikoilla silloin tällöin. Siitä hommasta on syntynyt tavallaan meidän bändille lisäkeuhko, Saikkonen kuvailee.
– Tosi pitkään ehdimme Suomen latuja kiertää ja nauttia siitä. Ulkomaille lähteminen vaatii valtavasti työtä ja rahaa. Meillä kävi sellainen onnenkantamoinen, että japanilainen promoottori näki keikkamme Tuska-festivaaleilla joko vuonna 2012 tai 2013 ja kutsui meidät keikalle sinne.
LUE LISÄKSI:
Paula Vesala avaa syitä masennuksesta avautumiselleen – kollegan esimerkki auttoi
Japanista löytyi Mokomalle kokonaan uusi yleisö.
– Nyt, kun levymme julkaistiin Japanissa, sinne haluttiin käännökset teksteistäni. Youtubessa on ollut jo aiemmin japaniksi käännettyjä lyriikkavideoita, mutta emme ole tienneet, miten onnistuneita ne ovat olleet, Annala sanoo.
– Siellä rakastetaan detaljeja. Kerran minut pysäytettiin kadulla, kun henkilö oli nähnyt kuvani bändipaidassa. Japanissa kuunnellaan pääasiassa japaninkielistä musiikkia. Ja jos kuunnellaan jotain muuta kuin japaninkielistä musiikkia, on ihan sama, millä kielellä lauletaan. Siinä on varmaan syy yhtyeemme suosioon siellä.
Mokoma vs. Egotrippi
Mokoma julkaisi siis toukokuussa kymmenennen studioalbuminsa. Viime syksynä samoin teki hieman erityyppistä musiikkia esittävä Egotrippi.
Mokoma ja Egotrippi ovat olleet viime vuosina humoristisessa meemikuvasodassa keskenään. Kummankin yhtyeen sosiaalisen median tileillä on julkaistu hulvattomia kuvamanipulaatioita.
Välillä Mokoman jäsenien päiden tilalle on ilmestynyt Egotripin miesten päät, välillä toisinpäin.
– Kyllä, meemisota! Niitä lyöntejä tulee nykyään aika harvakseltaan, tosin, Saikkonen sanoo.
– Me taisimme lyödä viimeksi, kun pyysimme Knipiä (Egotripin kitaristi-laulaja) vierailemaan akustiselle keikallemme Oulun Qstockissa, kertoo Annala.
Katso Mokoman ja Egotripin välisen meemikuvasodan kuvatodistusaineistoa alla.
---
Mokoma esiintyy kesän aikana festivaaleilla eri puolilla Suomea. Yhtyeen keikkakalenteri löytyy täältä.