Paksusta tilauskirjasta huolimatta Meyer Turku varautuu jo täyttä päätä uusien kilpailijoiden uhkaan. Osana suurinvestointeja Turussa otettiin tiistaina käyttöön uusi, 40 miljoonan euron jättinosturi.
Video: Meyer Turun telakalla valmistui keväällä suuren suuri risteilyalus.
Meyer Turun telakka nauttii nyt maailman risteilyalusten poikkeuksellisen kuumasta markkinasta. Turussa risteilijäalusten tilaukset ulottuvat vuoteen 2024, ja tilanne on samansuuntainen muillakin Euroopan suurilla risteilijätelakoilla.
Kaikkiaan risteilijöitä on maailmalla tilauskirjoissa pitkälti yli sata, mikä on kaikkien aikojen ennätysmäärä. Tänä vuonna kaikenkokoisia risteilyaluksia on tulossa uusina käyttöön enemmän kuin 25, mikä olisi sekin ennätyksellistä.
Tilausten takana talouskasvu ja uudet matkaajat
Erikoistutkija Tapio Karvonen Turun yliopistosta kertoo, että risteilijätilauksia ruokkivat nyt matkailuintoa lisäävä talouskasvu ja se, että risteilyt houkuttavat jatkuvasti uusia ihmisiä.
– Ihmisillä on kiinnostusta ja taloudellisia mahdollisuuksia lähteä risteilemään. Jonkin verran vaikuttaa sekin, että patoutunutta kysyntää on nyt lähtenyt purkautumaan.
Karvosen mukaan kaikki merkit näyttävät siihen suuntaan, että uusia tilauksia olisi tulossa.
Investoinnit nostavat Turun potentiaalia
Toimitusjohtaja Jan Meyerin mukaan Turun telakalla on kaikki edellytykset menestyä myös tulevaisuudessa, vaikka uusien risteilijätilausten määrä alkaisi vähentyä nykyisestä.
– Meidän pitää vain olla parhaita, jotta saamme jäljelle jäävät tilaukset. Tähän asti olemme onnistuneet siinä oikeastaan varsin hyvin, Jan Meyer sanoo.
Parhaillaan telakka-alueella toteutetaan 200 miljoonan euron investointiohjelmaa, joka on vasta alussa. Näkyvin yksittäinen investointi on Konecranesin rakentama 120-metrinen ja 40 miljoonan euron arvoinen Goliath-pukkinosturi, joka luovutettiin käyttöön tiistaina.
Meyer kuvaa Turkua hyvin tärkeäksi perheyhtiölle.
Meyer Werftin suurimmalla telakalla Saksan Papenburgissa tuotanto on vielä nyt noin kaksinkertainen Turkuun verrattuna, mutta Meyerin mukaan investoinnit kasvattavat Turun tuotantopotentiaalin lähes tasoihin Papenburgin kanssa.
– Tämä on näyttönä siitä, miten vakavissamme olemme Suomessa.
Turun telakan etulyöntiaseman Meyer tiivistää laivojen suunnitteluun, toteutuksen laatuun ja yhteistyöhön suuren alihankkijaverkoston kanssa, josta valtaosa on Suomesta.
Kiinasta tulossa merkittävä risteilijärakentaja
Telakoiden määrä on pysynyt viime vuodet ennallaan. Omistusjärjestelyjä on tehty, kuten Turun telakan siirtyminen korealaiselta STX:ltä Meyerille vuonna 2014.
Euroopan johtavat telakkayhtiöt ovat saksalainen Meyer Werft ja italialainen Fincantieri. Molemmat pystyvät rakentamaan maailman suurimpiin kuuluvia loistoristeilijöitä useilla telakoilla.
– Eurooppalaiset telakat ovat pystyneet pitämään kilpailukykynsä sillä tasolla, että melkein kaikki risteilijät rakennetaan Euroopassa, Tapio Karvonen kertoo.
Kiinnostavaa on Karvosen mukaan se, milloin Kiinan risteilijäteollisuus alkaa saavuttaa Euroopan perinneyhtiöiden teknistä etumatkaa.
– On hyvin todennäköistä, että Kiinasta tulee merkittävä risteilijärakentaja, mutta mielenkiintoinen asia on aikajänne.
Kiinalaisten laivanrakennuskokemus painottuu rahtilaivoihin, joiden markkina kyntää yhä heikkona.
– Kiina on julistanut, että hienostuneiden risteilijöiden rakentaminen kuuluu heidän taloutensa strategiaan. Tämä on asia, jota seuraamme hyvin tarkkaan, Meyer sanoo.