Mick Schumacher hyppäsi isänsä legendaarisen Ferrarin rattiin – Vettel ja Leclerc katsoivat kateellisina vierestä

Mick Schumacher sai sunnuntaina Mugellossa taas kerran kunnian ulkoiluttaa Michael-isänsä entistä työkalua. Tällä kertaa Mick Schumacherin alla oli F2004, jolla Michael Schumacher saavutti vuonna 2004 viimeisen seitsemästä maailmanmestaruudestaan.

Mick Schumacherin viikonloppu Mugellossa oli sujunut jo valmiiksi mallikkaasti, kun hän nousi neljännen ja viidennen sijan myötä F2-sarjan kärkeen. F2-kaudesta on ajamatta kolme kilpailuviikonloppua.

Sunnuntaina iltapäivällä 21-vuotiaan lahjakkuuden kasvoilla karehti jopa vielä leveämpi hymy, kun hän hyppäsi näytösajon merkeissä yhteen F1-historian ylivoimaisimmista autoista, vuonna 2004 kilparadoilla nähtyyn F2004:ään.

Michael Schumacher ja Rubens Barrichello saavuttivat F2004:llä 15 voittoa kaikkiaan 18 osakilpailusta. Voitoista 13 meni Schumacherille, kaksi Barrichellolle. Paalupaikkoja Ferrari-kaksikko vei nimiinsä 12: Schumacher kahdeksan ja Barrichello neljä.

Italian GP:n aika-ajoissa 2004 Barrichello kiersi Monzan radan 260,395 kilometrin keskituntivauhdilla, ja tämä keskinopeusennätys rikottiin vasta 2018, kun Kimi Räikkönen kiersi radan 263,588 kilometrin keskituntivauhdilla. Viime viikonloppuna sekä Lewis Hamilton että Valtteri Bottas pistelivät Monzassa vielä Räikköstäkin nopeammin.

V10-moottorin vauhdittama F2004 oli paitsi nopea myös luotettava. Jompikumpi Ferrari-kuljettaja oli palkintopallilla kauden 2004 jokaisessa kilpailussa. Kauden molemmat keskeytyksetkin tulivat kolarien, eivät teknisten ongelmien seurauksena.

Mick Schumacher ehti ajaa F2004-autoa jo viime vuonna Hockenheimissa, mutta nyt hän pääsi tekemään sen Ferrarin kotiradalla, italialaisjätin tuhannennen GP-viikonlopun merkeissä.

– Oli aina unelmani ajaa tätä autoa. Se, että sain ajaa autoa nyt Mugellossa, kuivassa säässä, oli todellinen kunnia.

Auton ympärillä pyöri sunnuntaina eräs toinenkin, joka olisi varmasti halunnut päästä F2004:n rattiin: Sebastian Vettel, joka kertoi entisen tallikaverinsa Mark Webberin haastattelussa Sky Sportsilla, että kyseessä on hänen suosikkiautonsa. Vettel olisi jopa halunnut ostaa yhden F2004:n omistukseensa, mutta hinta oli tiukkana taloudenpitäjänä tunnetuksi tulleelle saksalaiselle liian kova.

F2004:n nykyhintaa voi vain arvioida. Pohjaksi voi kertoa, että 15 vuotta sitten yksi yksilö myytiin Fioranon radalla järjestetyssä huutokaupassa 2,7 miljoonalla eurolla, nykyrahassa noin 3,3 miljoonalla eurolla.

Vettelin lisäksi myös Charles Leclerc nähtiin sunnuntaina ihailemassa autoa lähietäisyydeltä.

– Minulla oli kerran mahdollisuus ajaa vuoden 2003 autoa, mutta ei koskaan vuoden 2004 autoa. Toivottavasti saan tulevaisuudessa ajaa yhtä tällaistakin, Leclerc sanoi Motorsportin mukaan.

Lue myös:

    Uusimmat