Microsoft yrittää tehdä aikojen suurinta yrityskauppaansa: Pelimarkkinat saattaisivat mullistua

Kansainväliset videopelimarkkinat saattavat muuttua tänä vuonna merkittävästi, kun ohjelmistojätti Microsoft pyrkii sinetöimään suurkaupan peliyhtiö Activision Blizzardista. 

Jos kauppa toteutuu, Microsoftista tulee kolmanneksi suurin videopelialalla toimiva yritys, kertoo Financial Times.

Kyse olisi samalla Microsoftin kaikkien aikojen suurimmasta yrityskaupasta. Kauppa on ollut tekeillä jo yli puolentoista vuoden ajan, sillä Microsoft ilmoitti jo tammikuussa 2022, että se on tarjonnut muun muassa Call of Duty -peleistä tunnetusta Activision Blizzardista noin 69 miljardia dollaria, mikä on tämänhetkisellä kurssilla noin 62,5 miljardia euroa.

Jos kauppa toteutuu, saa Microsoft itselleen lukuisia Activision Blizzardin omistamia pelisarjoja ja pelikehittäjiä. Osana kauppaa Microsoft saisi itselleen esimerkiksi mobiilipelejä valmistavan Kingin, joka tunnetaan esimerkiksi Candy Crush -mobiilipeleistä.

Forbes arvioi, että kaupalla olisi lukuisia vaikutuksia videopelimarkkinoilla. Microsoft saattaa esimerkiksi vetää lukuisia Activision Blizzardin tulevaisuudessa tekemiä pelejä pois Microsoftin Xbox-konsolin kilpailijoilta. Lisäksi suuri osa Activision Blizzardin peleistä lisätään todennäköisesti Microsoftin Xbox Game Pass -palveluun.

Yrityskauppa on kohdannut vastarintaa

Kyse ei ole Microsoftin ensimmäisestä merkittävästä peliyhtiökaupasta viime vuosien aikana. Ohjelmistojätti esimerkiksi sinetöi peliyhtiö Zenimaxin oston vuonna 2021 noin 7,5 miljardin dollarin hintaan.

Microsoftin pyrkimys ostaa Activision Blizzard on kuitenkin kohdannut vastarintaa useilta kilpailuviranomaisilta. Esimerkiksi Yhdysvaltain kauppakomissio (FTC) pyysi liittovaltion tuomaria pysäyttämään kaupan tämän vuoden kesäkuussa.

FTC pyysi kaupan pysäyttämistä komission arvioidessa sitä, rikkooko Microsoftin jättikauppa Yhdysvaltain kilpailulainsäädäntöä.

Yhdysvaltalaistuomari päätti kuitenkin heinäkuussa, että kauppaa ei keskeytetä. Financial Times näkee FTC:n epäonnistumisen takaiskuna kauppakomission johtajalle Lina Khanille, joka on pyrkinyt estämään yhdysvaltaisia teknologiayrityksiä laajentamasta vaikutusvaltaansa uusille alueille.

Toteutuminen ei vielä varmaa

Vaikka FTC:n yritys estää Microsoftin jättikauppa epäonnistui, ei yrityskaupan onnistuminen ole vielä täysin varmaa. Yksi suurimmista esteistä tällä hetkellä on Britannian kilpailuviranomainen CMA, joka ilmoitti torppaavansa kaupan jo huhtikuussa.

CMA kertoi huhtikuussa, että kauppa rajoittaisi kuluttajien valinnanvaraa. Se on huolissaan siitä, että kauppa muuttaisi pilvipelimarkkinoiden tulevaisuutta, mikä johtaisi innovaatioiden vähenemiseen ja sitä kautta brittipelaajien valinnanvaran supistumiseen.

Microsoft antoi CMA:lle heinäkuussa uuden ehdotuksen Activision Blizzard -kaupasta, jota kilpailuviranomainen kuvaili uutistoimisto Reutersin mukaan "yksityiskohtaiseksi ja monimutkaiseksi". CMA arvioi Reutersin mukaan heinäkuussa myös, että uusi ehdotus saattaa vastata sen huoliin jättikaupasta. Kilpailuviranomainen on asettanut päätöksen takarajaksi elokuun 29. päivän.

Kaikki kilpailuviranomaiset eivät ole olleet Microsoftin jättikauppaa vastaan. Esimerkiksi Euroopan unioni antoi hyväksyntänsä jo toukokuussa.

Lue myös:

    Uusimmat