Kalle Rovanperä oli päivän kovin nimi Viron MM-rallissa.
MM-sarjaa ylivoimaisesti johtava Rovanperä toimi jälleen aura-autona, mutta saapui silti kisan kärkikuljettajana Tarton huoltoalueelle perjantai-iltana. Toyotan suomalaiskuski pitää nopean sorarallin ykköstilaa hallussaan 11,7 sekunnin turvin ennen tallitoveriaan Elfyn Evansia.
Rovanperä loikkasi piikkipaikalle iltapäivän viimeisellä pikataipaleella, jolla hän hyötyi sateesta. Olosuhteet menivät mutaisemmiksi häneen jälkeensä startanneille, ja Evanskin jäi lopulta 22,6 sekuntia Rovanperän pohjista.
– Tulin aika limiitillä siellä, Rovanperä myhäili.
– Iltapäivällä tultiin kaikki, mitä järkevästi pystyi ajamaan. Tuollaiset olosuhteet ovat aina pahat – jos yrittää ajaa kovaa, siinä on aina enemmän riskiä. Jokaisen mutkan takana on hieman yllätyksiä olosuhteiden takia, mutta ihan hyvinhän se meni.
Sensaatiomaista kautta ajava Toyota-tähti myönsi yllättyneensä johtopaikasta avauspäivän jälkeen. Evansilla oli perjantaina parhaimmillaan 20 sekunnin etumatka Rovanperään.
– En odottanut tätä aamupäivän lenkin jälkeen. Tiesin, että jos olosuhde on parempi, voimme vähän yrittää ajaa kiinni. Mutta en uskonut, että pääsisimme Elfynin ohi. Keli teki sen viimeisellä pätkällä, mutta ihan hyvin saimme koko ajan kurottua eroa kiinni viimeisillä erikoiskokeilla, päivän kolmeen perättäiseen pohja-aikaan päättänyt kuski sanoi.
Rovanperän lähimmät uhkaajat MM-sarjassa, Hyundain Ott Tänak ja Thierry Neuville, jäivät selvemmin suomalaisesta. Tänak on kolmantena 44,3 sekunnin päässä kärjestä, ja viidentenä ajavan Neuvillen ero on venähtänyt yli minuuttiin.
– Tässä vaiheessa rallia ei voi taktikoida mitään. Tällaisessa rallissa on vaikeaa ajaa nätisti. Täällä pitää vain mennä koko ajan kovaa hyvällä fiiliksellä, ja eiköhän huomennakin siinä ole ihan kilvanajoa.
– Ott ja Thierry ovat nyt takana, joten tästä tulisi hyvät pisteet, jos näin tullaan maaliin. Täytyy yrittää ajaa sen verran fiksusti, ettei hölmöillä mitään, Rovanperä summasi.
Viron MM-ralli jatkuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta.