Mies luuli voittaneensa lotossa 50 000 puntaa – karu totuus paljastui myöhemmin

Supermarketin työntekijä luuli voittaneensa lotosta jättipotin, mutta saikin vain pikkusumman. Ikävästä väärinkäsityksestä uutisoi muun muassa Metro-lehti.

Kun brittiläinen Dean Smethurst, 32, tarkisti lottokuponkinsa 8. toukokuuta eräässä Tescon myymälässä Farnwothissa, hän luuli voittaneensa 50 000 puntaa, noin 57 000 euroa.

Myöhemmin kävi kuitenkin ilmi, että kyseessä oli väärinkäsitys. Oikea voittosumma oli vain kuusi puntaa, noin seitsemän euroa.

Luuli voittaneensa 50 000 puntaa

Totuus ei käynyt ilmi vielä myymälässä. Myyjän näytölle oli ilmestynyt automaattiviesti, jossa todettiin, että summaa ei voinut maksaa asiakkaalle paikan päälle myymälässä. Myyjä ohjeisti Deania ottamaan yhteyttä lotto-operaattori Camelotiin.

Myöhemmin Dean luki yhtiön sivuilta, että näin kuului toimia, jos voittosumma oli yli 50 000 puntaa. Siitäkös mies innostui.

Yhtiön puhelinpalvelu oli kuitenkin jo siltä päivältä sulkeutunut, joten Dean joutui odottamaan seuraavaan aamuun ennen kuin pystyisi tarkistamaan voittosumman.

Tämä ei kuitenkaan estänyt häntä iloitsemasta summasta, jonka hän oletti voittaneensa. Hän korkkasi pullon kuohuvaa ja kertoi läheisille ja perheelleen onnettaren suosionosoituksesta.

Voittosumma kuusi puntaa

Karu totuus valkeni Deanille, kun hän seuraavana aamuna soitti puhelinpalveluun: kymppitonnien voiton sijaan hän olikin saanut vain kuusi puntaa.

Tescon työntekijä oli saanut ilmoituksen siitä, että summan maksaminen ei ollut mahdollista, koska keskiviikon lottoarvonta oli ollut käynnissä hänen tarkistaessaan Deanin ostaman kupongin numeroita. Ilmoitus ei siis ollut johtunut suuresta voittosummasta.

– Olin ostanut kupongit sekä lauantain että keskiviikon arvontoihin.

– Koska keskiviikon arvonta oli käynnissä, näyttää siltä, että tämä oli jonkinlainen automaattiviesti, jonka kaikki minkä tahansa summan voittaneet olisivat saaneet, Dean kertoo.

Haaveli remontoinnista ja luksuslomasta

Supermarketissa esimiehenä toimiva Dean oli lotonnut kuusi vuotta. Hän kertoo Mirror-sivustolle suunnitelleensa jo, miten käyttäisi rahat.

– En saanut unta, koska olin niin innoissani. Olin ajatellut kunnostaa asuntoni rahoilla ja viedä sen jälkeen perheeni luksuslomalle Barbadokselle.

Ei ollut uskoa korviaan

Dean kertoo, että ei ensin uskonut huonoja uutisia.

– Kysyin Camelotin edustajalta, oliko hän aivan varma. Sen jälkeen pyysin saada puhua pomon kanssa. Olin todella pettynyt.

Dean ei osannut kuvitellakaan, että Camelotin kaltainen suuri firma olisi tehnyt tuollaisen erehdyksen. Siksi hän ei ollut vaivautunut tarkistamaan kupongin numeroita.

Automaattiviestille monia syitä

Camelotin tiedottaja kertoi Metro-sivustolle, että oikeasti on olemassa monia syitä sille, miksi voittosummaa ei voida maksaa myymälässä. Hänen mukaansa ruudulle ilmestynyt viesti Deanin kupongin tarkistuksen aikana ei automaattisesti tarkoittanut sitä, että hän olisi voittanut jättipotin.

– Tässä tapauksessa pelaaja yritti lunastaa palkinnon lottotauon aikana eli silloin, kun arpojen myynti on kielletty arvonnan ajaksi, edustaja kertoo.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat