Kaalimato.com tutki suomalaisten asennetta seksiin. Jopa 92 prosenttia on sitä mieltä, että laatu korvaa määrän. Suosikkiasento on tutkimuksen mukaan lähetyssaarnaaja tai niin sanottu koiraote, eli takaapäin.
Suomalaisten mielestä seksin laatu on selkeästi tärkeämpää kuin sen määrä. Yli kolmannes suomalaisista pitää omaa nautintoa tärkeämpänä seksissä kuin kumppanin nautintoa. Mieluiten suomalaiset rakastelevat takaapäin sekä lähetyssaarnaaja-asennossa. Lähes puolelle suomalaisnaisista peniksen koolla on väliä.
Kaalimato.com tutki suomalaisten asenteita ja käyttäytymistä liittyen seksuaalisuuteen ja seksivälineisiin. Suomalaisista 92 prosenttia on sitä mieltä, että seksissä laatu on määrää tärkeämpää. Naisilla laadun arvostaminen korostuu: heistä näin ajattelee jopa 96 prosenttia. Miehistä joka kymmenes puolestaan on sitä mieltä, että määrä on laatua tärkeämpää. Reilusti yli puolet miehistä (61 %) tarvitsee orgasmin ollakseen tyytyväisiä seksiin, kun naisista kaksi kolmasosaa sanoo olevansa tyytyväisiä seksiin ilmankin orgasmia.
Näin Suomi nauttii:
- Miesten lempiasento on takaapäin (34 %), naiset nauttivat eniten lähetyssaarnaajasta (35 %). Kuitenkin sekä naisten että miesten top 2 -asentoihin kuuluvat vain nämä kaksi, kolmanneksi eniten nautitaan ratsastuksesta (miehet 22 %, naiset 15 %).
- Kolmasosalle suomalaisista oma nautinto on tärkeämpää kuin kumppanin.
- Kaksi kolmasosaa miehistä tarvitsee orgasmin ollakseen tyytyväinen seksiin.
- Seksiä harrastetaan yleensä kerran viikossa, muutaman kerran viikossa tai muutaman kerran kuukaudessa.
– Seksin määrä on hyvin henkilökohtainen asia. Yleensä miesten on kuitenkin tutkitusti helpompi saada orgasmi yhdynnän aikana kuin naisten. Naiset saattavat tarvita enemmän läheisyyttä ja oikeanlaisia puitteita saavuttaakseen orgasmin, mikä voi selittää heidän laadun arvostustaan, sanoo Kaalimato.comin seksuaaliterapeutti Annukka Lavikainen.
Suurin osa suomalaisista (64 %) on sitä mieltä, että kumppanin nautinto on rakastellessa ensisijaista. Yli kolmannes (36 %) pitää seksissä omaa nautintoa kuitenkin kumppanin nautintoa tärkeämpänä. Oman nautinnon arvostaminen korostuu etenkin naisten keskuudessa, joista 39 prosenttia pitää omaa nautintoa ensisijaisena, kun taas miehistä näin ajattele 32 prosenttia.
Suomalaisten enemmistö (86 %) on tyytyväisempi harrastettuaan seksiä kumppanin kanssa kuin masturboituaan omassa rauhassa. Naisista kuitenkin lähes joka viides (18 %) kokee saavansa sooloseksistä suuremman tyydytyksen verrattuna kumppanin kanssa harrastettuun seksiin.
Takaapäin ja lähetyssaarnaaja ovat suosituimmat seksiasennot
Suomalaisten mielestä seksi on parasta takaapäin sekä lähetyssaarnaja-asennossa. Miehistä 34 prosenttia suosii rakastelua takaapäin, kun taas naisista 35 prosenttia nimeää suosikkiasennokseen lähetyssaarnaajan.
- Takaapäin rakastelu saattaa kiihottaa miehiä juuri sen visuaalisuuden vuoksi, sillä siinä itse yhdyntäliike ja naisen intiimialueet näkyvät parhaiten ja miestä kiihottavalla tavalla. Lähetyssaarnaaja-asento voi olla joidenkin mielestä turvallisemman tuntuinen, eikä se paljasta intiimejä paikkoja muihin asentoihin verrattuna yhtä paljon, Lavikainen kertoo.
Läheisyys on tärkeää naisille seksin aikana.
Ratsastusasentoa suosi miehistä myös 22 prosenttia, mutta naisista vain 15 prosenttia. Sivuttain tapahtuva rakastelu eli lusikka-asento miellyttää puolestaan naisia miehiä enemmän. Naisista 13 prosentille se on mieluisin seksiasento, kun miehistä tätä mieltä on 9 prosenttia.
– Lusikka-asento saattaa kiihottaa naisia miehiä enemmän sen vuoksi, että siinä pari on aivan lähekkäin, jolloin mies tai nainen itse pystyy hyvin stimuloimaan naisen klitorista samanaikaisesti. Jokaisen pariskunnan on kuitenkin aina hyvä ottaa itse selville, mistä asennoista molemmat erityisesti nauttivat ja mikä tuntuu hyvältä, Lavikainen muistuttaa.
Mielenkiintoista on, että lähetyssaarnaaja oli erityisesti sekä nuorten 18–29-vuotiaiden (34 %) että vanhempien 60–65-vuotiaiden (37 %) lempiasento. Vastaajista 30–59-vuotiaat harrastavat seksiä puolestaan mieluiten takaapäin.
Tutkimustiedot perustuvat Kaalimato.comin tilaamaan ja Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy: analysoimaan kyselytutkimukseen. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internetpaneelissa toukokuussa 2016. Kyselyyn vastasi 1 187 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista.