Mikä on diffuusori? Tässä selitys!

Brawn GP:n diffuusori
Brawn GP:n diffuusori
Julkaistu 03.04.2009 05:08(Päivitetty 03.04.2009 05:15)

Toyotan, Williamsin ja Brawnin F1-tallit saavat kilpailijoidensa mielestä jopa puolen sekunnin edun per kierros tulkittuaan F1-autoa tehdessään diffuusoria koskevaa sääntöä muita väljemmin.

FIA:n vetoomusoikeus päättää 14. huhtikuuta, onko kolmen tallin tekemä tulkinta oikein vai ei. Siihen asti keskustelu diffuusoreista jatkuu.

Mistä siis on kyse?

Mikä on diffuusori?

Diffuusori on auton takaosan pohjassa oleva viistosti ylöspäin nouseva pohjalevy. Sillä ohjataan auton alla virtaavaa ilmaa ja synnytetään auton alle alipainetta. Näin parannetaan downforcea, eli auton aerodynamiikalla tehtyä pitoa.

Diffuusori alkaa taka-akselin linjalta. Se saa olla 350 millimetriä pitkä ja aueta 175 millimetriä pohjalevyyn tasoon nähden.

Kuinka diffuusori toimii?

Auton vanaveden alipaine imee ilmaa auton alta. Mitä suurempi diffuusorin taka-avauma on, sitä suuremman alipaineen se luo auton alle. Mitä suurempi alipaine on, sitä tukevammin F1-ajokki pysyy radan pinnassa.

Mikä on diffuusorin merkitys?

Etu- ja takasiipi tuottavat yhtyeensä kaksi kolmasosaa F1-auton downforcesta. Viimeinen kolmannes tulee auton pohjasta, käytännössä diffuusorista. Simulaatioiden perusteella prosentin parannus F1-auton aerodynamiikassa merkitsee 0,1-0,2 prosenttia kierrosajassa, joten jos Brawn-, Toyota- ja Williams -tallit saavat diffuusoritulkinnastaan muutaman prosentin lisää downforcea, puheet tallien saamasta 0,5 sekunnin edusta per kierros eivät ole vailla katetta.

Mistä diffuusorikiistassa on kyse?

Kyse on sääntöjen tulkinnasta. Kun diffuusorin kokoa rajoitettiin tälle kaudelle, osana autojen aerodynamiikan karsimista, Toyota-, Williams- ja Brawn -tallit kehittelivät ns. kaksikerroksiset diffuusorinsa.

Noissa toisistaan hieman poikkeavissa ratkaisuissa diffuusorin taka-avauma on suurempi kuin tiukasti sääntöjä tulkitsevassa versiossa, joten ne tuottavat enemmän alipainetta auton alle.

Diffuusorin ns. kakkoskerros syntyy esimerkiksi muokkaamalla auton perässä olevan törmäyselementin pohjan geometriaa niin, että se muodostaa pohjan myös diffuusorin kakkoskerrokselle. Ilma kakkoskerroksessa saadaan liikkumaan diffuusereihin tehtyihin reikien avulla.

Lue myös:
Tässä ovat kohudiffuusorit - katso!
Diffuusorivalitus käsitellään 14. huhtikuuta

(MTV3-STT)

Tuoreimmat aiheesta

Malesia 2009