Mikäs pahan tappaisi? Lada upotettiin venäläiseen suohon tasan vuosi sitten – nyt se kaivettiin ylös ja startattiin

1:39img
Julkaistu 17.10.2018 10:43

KAUPPALEHTI

Enimmät mudat veks, uusi akku tulille ja vähän bensaa. Muuta ei tarvittu, kun Garage 54:n suohon vuodeksi hautaama Lada käynnistettiin uudelleen. Samaan liejuun upotettu Toyota sen sijaan vaati vähän enemmän vaivannäköä.

Pääkuvan video: Tältä näyttää venäläinen autocurling

Kunnolla suunniteltu ja huolella valmistettu, yksinkertainen polttomoottori on äärimmäisen kestävä laite. Parhaimmillaan se voi toimia satoja tuhansia kilometrejä.

Venäläisen Garage 54:n YouTube-video todistaa, että polttomoottori selviää paljon kovemmistakin olosuhteista. Kanavalla laitetaan kaksi autoa, Lada ja Toyota erikoiseen kestotestiin. Ne upotetaan vuodeksi suohon ja sen jälkeen kokeillaan, lähtevätkö autot käyntiin.

Katso mielenkiintoinen video alta.

Reilun kymmenen minuutin mittainen video on erikoista katseltavaa. Autot ovat täynnä mutaa, multaa, savea ja jopa juuria. Entiset menopelit ovat kärsineet maan alla ja maan pinnalle nostossa melkoisia vaurioita. Peruspuhdistus hoidetaan lapioilla ja esimerkiksi ovien avaamisia sorkkaraudalla.

Miehet eivät autoja tässä vaiheessa sääli tai säästele.

Alla video kaivuu-urakasta.

Kanavan ylläpitäjät haluavat todistaa, että muutenkin kestävän auton maineessa oleva Lada selviää tästäkin kokeesta voittajana. Toyotan kestävyyttä he epäilevät.

He ovat oikeassa. Ladan laitteet vaativat tosin perusteellisen puhdistamisen. Mutaa on muun muassa moottorin ilmanpuhdistimessa. Myös sytytystulpat pitää kuivata ja puhdistaa sekä asentaa uusi akku.

Katso myös

puumanta

Voiko autolla ajaa, jos sen männät on tehty puusta? Venäläismiehet uhrasivat Ladan tieteellisen kokeen vuoksi

Kun on varmaa, että moottori saa ilmaa ja pakokaasujen poisto toimii, tarvitaan vain suihkaus käynnistysnestettä kaasuttimeen. Pienen nikottelun jälkeen Ladan kone herää henkiin.

Toyotan moottori onkin sitten hankalampi tapaus. Se ei käynnisty yhtä helposti. Perustyö on sama kuin Ladassa, mutta Toyotan moottorissa on myös paljon vettä, jota johdetaan ulos muun muassa öljypohjan propun kautta.

Kun kone on saatu kuivaksi, miehet lisäävät siihen öljyä.

Käynnistäminen onnistuu samalla tavalla kuin Ladassa, mutta moottori ei pysy kauan käynnissä. Se käy vain sen hetken, kun kaasuttimeen kaadetaan bensiiniä. Koneesta nousee myös melkoinen höyry ja savu.

Videon lopussa todetaankin, että yksinkertaisimmat autot ovat kaikkein luotettavimpia.

Tuoreimmat aiheesta

Mitä ihmettä?