Siinä missä Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi Ferrarin Charles Leclerciä vimmatusti kiinni Belgian F1-kisan lopussa, Valtteri Bottas ei kyennyt samaan. Mersun pääkisainsinööri Andrew Shovlin on nyt avannut taustat lopun tapahtumille.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 6.-8.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Shovlin kertoo Bottaksen olleen yksinkertaisesti liian kaukana kärkitaistosta kisan loppupuolella. Tästä syystä Bottaksen moottoria säästettiin viimeisillä kierroksilla.
– Se moottoriasetus on vähemmän aggressiivinen ja säästää moottoria; varmistaa, ettemme aseta sille tarpeetonta painetta, Shovlin kertoi Mercedeksen jakamalla videolla.
LUE MYÖS: Onko Charles Leclerc jo mestariainesta? Ferrarin kultakimpale itsevarmana omista kyvyistään – "Olen valmis"
Mercedekseltä on udeltu näkemystä myös muun muassa siihen, kuinka monta kierrosta Hamilton olisi vielä tarvinnut ohittaakseen Leclercin. Tähän Shovlinin oli vaikea antaa yksiselitteistä vastausta: hän muistutti Ferrarin olleen todella nopea suorilla ja tiellä olleen myös hitaampia autoja, jotka olisivat yhä vaikuttaneet peliin.
– Todellisuus oli, että kisa oli vain 44 kierrosta pitkä. Meillä ei ollut riittävästi aikaa tehdä sitä (ohitusta), Shovlin sanoi ja kehaisi rehdisti Leclerciä voitosta.
Leclerc nappasi F1-uransa ensimmäisen voiton vajaan sekunnin erolla ennen Hamiltonia. Bottas jäi Leclercistä noin 12,6 sekunnin päähän.