Miksi Kimi Räikkönen hävisi Sebastian Vettelille? Ferrari-kuskien kommenteista saattaa löytyä vastaus

7.09131155
xpbimages.com
Julkaistu 27.05.2018 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Mervi Kallio

mervi.kallio@mtv.fi

Arvaamattomasti käyttäytyneet Pirellin uudet hyperpehmeät renkaat aiheuttivat Ferrari-kuskeille päänvaivaa formula ykkösten Monacon GP:n aika-ajoissa. Sebastian Vettel kuitenkin onnistui lyömään tallikaverinsa Kimi Räikkösen ratkaisevassa vaiheessa.

MAINOS

Monacon F1-viikonloppu
C Morella!

Sunnuntai: Monacon GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen kirosi Valtteri Bottaksen takana tunnelissa: ”Sen verran pitäisi jokaisen tietää”

Vettel ylsi sunnuntain kisaan toiseen lähtöruutuun jäätyään koko viikonloppua hallinneen Red Bullin Daniel Ricciardon ajamasta epävirallisesta rataennätyksestä reilut kaksi kymmenystä. Räikkönen puolestaan jäi Mercedeksen Lewis Hamiltonin taakse neljänneksi.

Rengasvalmistaja Pirelli lupaili ennen kauden alkua, että lämpimissä oloissa uusi hyperpehmeä rengasseos on toimintakunnossa heti ensimmäisestä kierroksesta alkaen, mutta näin ei Räikkösen mukaan ollut huolimatta peräti 47 asteen radan lämpötilasta.

– Aika hankala saada renkaita toimimaan sillä tavalla kuin haluaisi. Se on vähän arvuuttamista, ja se ei ole ikinä hyvä täällä, Räikkönen sanoi C Morelle.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Ricciardo murskasi Räikkösen viimevuotisen paalupaikka-ajan lähes 1,4 sekunnilla, joten uusissa renkaissa oli kuitenkin merkittävä ero astetta kovempiin eli ultrapehmeisiin.

– No ovat ne varmasti parhaat noista kaikista (rengasseoksista), mutta vähän vaikeaa saada ne toimimaan saman tien. Sitten kun ei ole sitä varmuutta siitä, niin se äkkiä menee vähän sellaiseksi pumppaamiseksi, Räikkönen totesi.

Miksi sitten Sebastian Vettel onnistui lyömään tiimikaverinsa yli kahdella kymmenyksellä? Saksalaisen vastauksesta saattaa löytyä osaselitys asialle.

– En ollut kamalan tyytyväinen kolmososion ensimmäiseen vetoon ja halusin toisella varmistaa, ettei minulla ole ketään tielläni lämmittelykierroksella. Sen takia minulla saattoi olla enemmän luottamusta ja parempi pito, joten olin tyytyväinen siinä vaiheessa, Vettel kertoi niin ikään C Moren haastattelussa.

LUE MYÖS: Tämä on kaunista katsottavaa! Daniel Ricciardolta nopein koskaan Monacossa ajettu kierros

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Red Bulliin jäi silti selkeä ero. Ilman Max Verstappenin hölmöilyä lauantain harjoituksissa Red Bull olisi voinut naulata koko eturivin paikat itselleen. Nyt hollantilainen joutuu kuitenkin ulosajonsa jälkeen starttaamaan kisaan joukon perältä.

Vettel näki Ricciardon tehneen ratkaisevan eron radan viimeisellä, vain 19 sekuntia kestävällä sektorilla.

– Varsinkin radan loppua kohti olimme enemmän ongelmissa. Siinä kohtaa Red Bullkin taisi kasvattaa eroa.

Tuoreimmat aiheesta

F1