Jokaisella on oma lempiaikakautensa, mutta miksi moni haikailee juuri nyt 2010-luvulla takaisin vanhaan ja täyttää kotinsa menneen ajan havinalla. Finlaysonin suunnittelija Sami Vulli heittää oman arvauksensa siitä, mikä klassikoissa kiehtoo.
Finlaysonin tekstiilisuunnittelija Sami Vulli on suunnitellut menestyksekkään Keisari-kankaan lisäksi Oiva-kuosin, jossa on 50-luvun estetiikkaa ja muotokieltä, joka on peräisin hänen mummonsa vanhasta kukkamaljasta.
Miksi vintage ja klassikot ovat muodissa, Sami Vulli?
– Luulen, että niissä on jotain helppoja. Ne ovat jostain tuttuja. 50-luvulla on tehty paljon materiaalia ja jokainen löytää niistä oman suosikkinsa. Kun oman suosikkinsa yhdistää tiettyyn aikakauteen, rupeaa se kokonaisuutena kiinnostamaan. Itse olen 70-luvulla syntynyt ja muistan 70-luvun asioita. Ne tuntuvat kotoisilta minulle.
Miten klassikoita luodaan?
– Klassikot toimivat minkälaisella tahansa värityksellä, eikä niissä ole mitään pelottavaa. Tämä tuo pitkää ikää. Jos löytyy jotain sympaattista, niihin rakastuu. Se kestää aikaa!
Lue myös:
Suomalaissuunnittelijan kuosit jymymenestys – mukana Yhdysvaltojen Project Runway -ohjelmassa!
Jukka Rintala: En käytä suunnittelemiani tuotteita kodissani
(MTV3)