Poliisi hyödyntää muun muassa sosiaalista mediaa tiedottaessaan liikennevalvonnan kohteista ja paikoista, mutta minkä vuoksi ne pitää paljastaa etukäteen?
Ylikomisario Jarkko Lehtinen vieraili keskiviikkoaamun Huomenta Suomi -lähetyksessä kertomassa Helsingin poliisin maanantaina aloittamasta tehovalvontakampanjasta.
Lehtisen mukaan LiikennePro-kampanjan tavoitteena on yksinkertaisesti parantaa pääkaupungin liikenneturvallisuutta. Tänä vuonna Helsingin liikenteessä loukkaantui lokakuun loppuun mennessä 370 ihmistä ja kahdeksan menehtyi.
– Pyrimme löytämään uusia keinoja näiden numeroiden taklaamiseksi alas, Lehtinen kertoo.
Lehtinen sanoo, että LiikennePro-kampanjassa on hienosta nimestä huolimatta kyse aivan tavallisesta liikennevalvonnasta, jota vain toteutetaan uudella tavalla: yhteistyössä kaupunkilaisten ja muiden Helsingin liikenteessä liikkuvien kanssa.
Lehtisen mukaan Helsingin poliisi on kampanjan myötä saanut vinkkejä valvontakohteista noin sata kappaletta vuorokaudessa. Kaikkia pyyntöjä ei luonnollisesti voida toteuttaa, mutta viestien joukosta seulotaan kansalaisia eniten huolettavat paikat, joihin tehostettua valvontaa kohdistetaan.
Miksi poliisi kertoo valvontapaikat etukäteen? Mitä tehovalvonta käytännössä tarkoittaa? Missä on LiikennePro-kampanjan seuraava valvontaveto ja milloin? Katso koko haastattelu pääkuvan videolta.
***
23:51