Miljardööri-Musk antisemitismikohun keskellä: Useat suuryhtiöt keskeyttäneet mainontansa X:ssä

Useat suuret mainostajat ovat toistaiseksi vetäytyneet X-viestipalvelusta (entinen Twitter) sen jälkeen kun viestipalvelun omistavan miljardööri Elon Muskin katsottiin antavan julkisesti tukensa antisemitistiselle salaliittoteorialle.

Asiaa seuraavan Media Matters -järjestön mukaan mainonnan ovat keskeyttäneet muun muassa laitevalmistaja Apple sekä mediayhtiöt Disney, Paramount ja Lionsgate.

– Lionsgate on keskeyttänyt mainontansa X:llä Elon Muskin hiljattaisten antisemitististen tviittien seurauksena, kertoo yhtiön tiedottaja uutistoimisto AFP:lle.

Disney ja Apple eivät vastanneet AFP:n kommenttipyyntöihin.

Musk ilmaisi X:ssä aiemmin tällä viikolla tukensa viestille, jossa näytettiin levitettävän salaliittoteoriaa siitä, että juutalaiset toisivat länsimaihin maahanmuuttajia heikentääkseen valkoista valtaväestöä. Muskin toiminta tuomittiin aina Valkoista taloa myöten.

Valkoisen talon tiedottajan Andrew Batesin mukaan tämän "kammottavan valheen" toistaminen ei ole mitenkään hyväksyttävissä.

– Tuomitsemme mitä vahvimmin tällaisen antisemitistisen ja rasistisen vihan vastenmielisen levittämisen. Se on vastoin ydinarvojamme amerikkalaisina, Bates sanoi.

X sai osakseen arvostelua myös Media Mattersin todettua, että suurten mainostajien sisältöä oli alustalla julkaistu äärilaidan käyttäjien natsimielisten viestien yhteydessä. Seurauksena laitevalmistaja IBM keskeytti mainonnan alustalla.

– IBM:llä on nollatoleranssi vihapuhetta ja syrjintää kohtaan, ja olemme välittömästi keskeyttäneet kaiken mainontamme X:ssä tutkiessamme tätä tilannetta, yhtiö sanoi lausunnossaan muun muassa AFP:lle.

Lue myös:

    Uusimmat