Miljardööri syöksyi kopterillaan kuolemaan – kylmäävä tutkimusraportti paljastaa pilotin viimeiset sanat

Valioliigaseura Leicesterin omistaja kuoli helikopterionnettomuudessa 2:24
Valioliigaseura Leicesterin omistaja kuoli helikopterionnettomuudessa lokakuussa 2018

Englannissa on julkaistu tutkintaraportti viisi vuotta sitten tapahtuneesta helikopterionnettomuudesta, jossa kuoli viisi ihmistä, muun muassa valioliigaseura Leicester Cityn omistaja Vichai Srivaddhanaprabha.

Thaimaalaismiljardöörin kopteri nousi lokakuisena lauantai-iltana pelatun valioliigaottelun jälkeen Leicesterin kotistadionin keskiympyrästä niin kuin se oli tehnyt kymmeniä kertoja aikaisemminkin.

Vain minuutteja myöhemmin Srivaddhanaprabha ja neljä muuta kopterin kyydissä ollutta ihmistä olivat kuolleet. Silminnäkijät kertoivat, että kopteri alkoi pian nousun jälkeen kieppua holtittomasti ja se syöksyi maahan stadionin ulkopuolella.

Muun muassa Sky uutisoi nyt 209-sivuisesta, kattavasta tutkintaraportista ilmenevän, että kopteri ehti nousta noin 130 metrin korkeuteen ennen kuin lentäjän polkimet kyteytyivät irti pyrstöroottorista. Tämä sai kopterin tekemään jyrkän käännöksen, jota oli mahdotonta hallita.

Tilannetta kuvataan raportissa "katastrofaaliseksi". 

Kopterin kerrotaan pyörineen ympäri viisi kertaa, ja tässä vaiheessa matkustamosta, jossa Srivaddhanaprabha istui yhdessä kahden avustajansa kanssa, kuului huudahdus.

– Hei, hei, hei!

Kopteria lentänyttä Eric Swafferia, 53, kuvaillaan erittäin kokeneeksi pilotiksi, ja hänen vastauksensa oli kylmäävä.

– Minulla ei ole aavistustakaan, mitä tapahtuu, Swaffer lausui viimeisinä sanoinaan.

Raportin mukaan Swaffer teki kaiken oikein, mutta tilanteen pelastamiseksi ei yksinkertaisesti ollut mitään tehtävissä. Neljä viidestä kopterin kyydissä olleesta selvisi maahansyöksystä, mutta räjähdyksenomainen tulipalo tappoi heidät kaikki.

Onnettomuuteen johti pyrstöroottorissa olleen laakerin hajoaminen.

– Tämä vaurio on muodostunut ajan kuluessa, tutkijaryhmään kuulunut Adrian Cope sanoi Skyn mukaan.

Kyseisen laakerin tarkistamista edellytettiin 400 lentotunnin kohdalla, mutta turmakopterilla oli onnettomuushetkellä lennetty vasta 331 tuntia.

Onnettomuutta tutkinut AAIB (Air Accidents Investigation Branch) on tehnyt tapauksen johdosta kahdeksan suositusta Euroopan lentoturvallisuusvirastolle.

Lue myös:

    Uusimmat