Ministeri Häkkänen haluaa hillitä ylivelkaantumista – Pikavippien aggressiiviseen markkinointiin valmistellaan kiristyksiä

7:35img
Julkaistu 03.09.2018 17:34

Salla Laurila

Oikeusministeri käynnistää selvityksen, jonka tarkoituksena on tiukentaa kuluttajaluottojen markkinointia. Asia selviää oikeusministeriön tiedotteesta.

Huomenta Suomessa keskusteltiin hiljattain ylivelkaantumisesta. Katso keskustelu videolta!

Selvityksen tarkoituksena on ennaltaehkäistä ylivelkaantumista. Ylivelkaantuneiden aseman parantamiseksi aiotaan tehdä useita toimia.

– Lokakuussa vien eduskuntaan toimeksiannostani valmistellun esityksen kulutusluottojen korkosääntelyn kiristämisestä myös yli 2 000 euron luottoihin. Tämän esityksen tarkoituksena on tukea terveempiä luottomarkkinoita, Oikeusministeri Antti Häkkänen toteaa tiedotteessa.

Aggressiiviseen markkinointiin halutaan puuttua

Ylivelkaantumista aiotaan hillitä puuttumalla kuluttajaluottojen markkinointiin, jota ministeriön tiedotteessa kuvaillaan aggressiiviseksi.

Selvitys markkinoinnista kartoittaa luottojen markkinointikäytänteitä ja niihin liittyviä ongelmia. Tarkoituksena on varmistaa kuluttajaluottojen markkinoinnin asianmukaisuus.

– Pidän tärkeänä, että luottomarkkinat toimivat niin, että jokaista luottotuotetta markkinoidaan maltillisesti, läpinäkyvästi ja siten, että kuluttaja saa markkinoinnista selvästi tiedot tuotteesta. Tämän vuoksi olen päättänyt käynnistää selvityksen kuluttajaluottojen markkinoinnin sääntelyn tiukentamiseksi.

– Selvitystyö käynnistyy, kun pikaluottojen ehtojen kohtuullistamista koskeva esitys on saatu eduskunnan käsiteltäväksi. 

Tuoreimmat aiheesta

Talous