Liikenne- ja viestintäministeriö selittää tiedotteella, miksi se tilasi ulkopuolisia selvityksiä liikenneverkkoselvitystään varten. Yhteensä yli 300 000 euroa maksaneiden konsulttiselvitysten tarpeesta on käyty julkista keskustelua.
Ministeriö perustelee, että ulkopuolelta hankitaan yleensä tarkasti rajattua asiantuntemusta, jonka ylläpitäminen ei ole mielekästä pysyvässä virkakunnassa.
– Esimerkiksi liikennesuoritteiden mallintamisen osaamista on Suomessa hyvin rajallisesti, tiedotteessa perustellaan.
Selvityksiä tilattiin kilpailuttamatta
Tiedotteen mukaan joitakin ulkopuolelta hankittuja selvityksiä jouduttiin täydentämään lisäselvityksillä sen jälkeen, kun varsinainen liikenneverkkoselvitys rajattiin koskemaan kaikkien liikenneväylien sijasta vain tieverkostoa. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan nämä lisäselvitykset hankittiin suoraan kilpailuttamatta, koska tilauksen toteuttajalla oli jo käytössään perustiedot uusien laskelmien pohjaksi.
Viime vuonna kilpailutusraja tällaisille hankinnoille oli 30 000 euroa. Kaikki maksetut palkkiot jäävät tämän alle, osa juuri ja juuri.
Liikenne- ja viestintäministeriö vakuuttaa, että konsulttiselvityksistä huolimatta kaikki valmistelu ministeriön näkemyksineen tehdään liikenne- ja viestintäministeriössä virkavalmistelussa ja virkavastuulla. Päätökset taas tehdään poliittisesti.
Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneverkkoselvitys vedettiin pois kovan vastalauseryöpyn jälkeen. Hallituspuolueissa vastustusta herättivät liikenneverkkojen yhtiöitys, autojen paikantamisen mahdollisuus ja autokauppaa hyydyttänyt ehdotus autoveron poistosta.