F1-autojen turvallisuus on ottanut vuosien varrella huimia askelia parempaan, mutta autolla kolarointi tuntuu silti jäsenissä ja nivelissä. Miltä F1-autolla kolarointi oikeastaan tuntuu?
Kun 20 huippunopeaa autoa laitetaan samanaikaisesti radalle, ei vahingoilta voi välttyä, vaikka kuljettajat olisivatkin aivan huippuluokkaa. Välillä radalla nähdään koviakin ulosajoja ja kolareita.
LUE MYÖS: Rasismikohu paisuu formula ykkösissä – Lewis Hamilton napautti terävästi takaisin Bernie Ecclestonelle
Suurten nopeuksien vuoksi kuljettajilla ei ole juurikaan aikaa reagoida tai ajatella, kun he menettävät autonsa hallinnan. Vääjäämättömän edessä on parasta vain suojautua ja toimia nopeasti.
– Sitä vain yrittää reagoida siihen, mitä ikinä tapahtuukaan ja tehdä päätöksiä. Ja nuo päätökset pitää tehdä todella nopeasti. Sinulla ei ole aikaa käydä mitään ajatusprosessia päässäsi. Kaikki tapahtuu vain vaistojen varassa, Haasin tanskalaiskuski Kevin Magnussen kertoo F1:n videolla.
McLaren-kuljettaja Carlos Sainz ajoi uransa kovimman kolarin Sotshissa kaudella 2015. Espanjalaiskuski menetti autonsa hallinnan 300 kilometrin tuntivauhdissa. Muutamien sekuntien aikana Sainz ehti vain pelätä osumaa.
– Kun osuin ensimmäiseen seinään, liu’uin toiseen seinään ilman jarruja ja renkaita. Minulla oli vain pari sekuntia aikaa miettiä ja valmistautua ennen massiivista osumaa. Se ei ollut kivaa, Sainz muistelee.
– Se oli todella jännittävä hetki, koska sitä ei tiedä, mitä sinulle tapahtuu. Sitä yrittää vain laittaa itsensä tiukkaan asentoon ja pitää itseäsi paikallaan niin paljoin kuin voit. Onneksi mitään ei tapahtunut, Sainz jatkaa.
LUE MYÖS: Entisen F1-kuskin 14-vuotias tytär pesi miehet formulakisassa – Max Verstappeninkin saavutukset kalpenevat
Kuusinkertainen maailmanmestari Lewis Hamiltonkin on ajanut F1:ssä jo 13 kautta. Pitkän uran aikana Hamilton on ehtinyt kokea kaikenlaista, mutta brittikuski on onnistunut välttymään massiivisimmilta kolareilta.
– Jos ajat ison kolarin, se voi sattua paljon. Olen ollut onnekas, ettei minulla ole ollut niitä liikaa urani aikana, Hamilton sanoo.
Kolarin aikana kuljettajien selkäranka ja nivelet joutuvat kovalle koetukselle. Fyysisen kivun lisäksi kolarista aiheutuu kuljettajille myös henkistä pahaa.
– Tunnet olosi kamalaksi kolaroidessasi, koska sitä tajuaa tuottaneensa pettymyksen valtavalle määrälle ihmisiä. Jos vaurioitat etusiipesi, puhkaiset takarenkaasi tai muuten vain vaurioitat autoa, tiedät, että eri osien kokoaminen on vaatinut satoja tunteja ja ne menevät hukkaan, Hamilton kertoo.
– Luonnollisesti sitä tuntee olonsa syylliseksi, mutta siihen ei saa jäädä vellomaan. He tietävät, että yritit parhaasi, eikä se ole tahallista, Hamilton jatkaa.