Lentotukialuksen laukaisujärjestelmällä vauhtia saavat yleensä lentokoneet, mutta toisinaan myös autoa läheisesti muistuttavat esineet.
Jutun alussa olevalla videolla näkyy, miten jopa yli 36 000 kiloa painavat autot singahtavat lentoon yli 240 kilometrin tuntinopeudella lentotukialus John F. Kennedyn kannelta.
Huvin vuoksi autoja ei lennätetä, vaan taustalla on uudenlaisen sähkömagneettisen laukaisujärjestelmän testaus.
Uudella laukaisujärjestelmällä on tarkoitus korvata myös nykyiset höyrykatapultit Yhdysvaltain laivaston Nimitz-luokan lentotukialuksissa.
Testauksen suorittavan laivaston rakennuttajan mukaan autot nostetaan merestä uudelleenkäyttöä varten.
Rakenteilla olevan Ford-luokan lentotukialuksen valmistus alkoi vuonna 2011 ja se on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuonna.
Lentotukialus on lähes 340 metriä pitkä ja sen lentokannen leveys on 78 metriä.
Katso jutun alussa olevalta videolta, miten autot singahtavat vauhtiin ja syöksyvät lopulta mereen.
Juttua korjattu 3.3.2023 kello: 9.14: Jutussa viitattiin virheellisesti vanhempaan lentotukialukseen. Kyseessä on rakenteilla oleva lentotukialus, joka on määrä ottaa käyttöön ensi vuonna.