Mitä ihmettä Ferrarille tapahtui? Italialaistallin pomo kertoo syyn dramaattiselle pudotukselle

7.12199716
FIA Pool Image for Editorial Use
Julkaistu 03.07.2020 18:45
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Itävallan GP:n viikonloppu käynnistyi sangen erikoisissa merkeissä. Mercedeksen kovin uhkaaja ei ollutkaan Ferrari, vaan Red Bull ja... yllättäen Racing Point. Ferrari jäi selvästi Mercedeksen tahdista, niin ensimmäisissä kuin toisissa vapaissa harjoituksissa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Saksalaiskuski Sebastian Vettel onnistui kuin onnistuikin hinaamaan itsensä toisten harjoitusten neljänneksi. Ero kärkiajan tehneeseen Mercedeksen Lewis Hamiltoniin kasvoi yli kuuteen ja puoleen kymmenykseen (+0,657).

Toinen Ferrari-kuski Charles Leclerc jäi lähes sekunnin Hamiltonista (+0,994).

RAPORTTI: Valtteri Bottaksen Mercedekseltä huima alku – Itävallan GP:n harjoituksissa ennusmerkkejä jättiyllätyksestä

Tulokset eivät olleet kuitenkaan yllättäviä, jos on uskominen Ferrarin tallipäällikköä Mattia Binottoa.

Ferrarille kun ennustettiin ongelmia jo alkuvuoden talvitestien perusteella.

– Auto ei toiminut siellä niin kuin piti, Binotto myönsi Autosportille.

– Se, mitä näimme suunnitteluvaiheessa, ei välittynyt radalle. Siinä välissä tehtiin virheitä, Binotto jatkoi.

Ferrarin kannalta ongelmat osuivat pahaan paikkaan, sillä koronaviruspandemian myötä F1-tallien tehtaat suljettiin pitkäksi toviksi.

Näin ollen italialaistalli ei voinut reagoida asiaan nopealla aikataululla.

– Yritimme parantaa niitä heikkouksia, mitä meillä oli viime kaudella. Loppupeleissä ne liikkeet, mitä teimme, olivat liian hauraita, Binotto harmittelee.

Ferrari pyrki kehittämään erityisesti autonsa tasapainoa hitaissa mutkissa. Siinä talli ei ole ottanut lainkaan toivottuja kehitysaskeleita.

Yleisesti aerodynamiikka on ollut Ferrarin iso kompastuskivi.

Binotton mukaan Ferrari tuo päivityspaketin Unkariin.

– Sielläkään emme pysty puuttumaan kaikkiin ongelmiimme. Mutta se (päivityspaketti) on joka tapauksessa selvä askel eteenpäin.

– Sen jälkeen näemme, että missä tarkalleen menemme kilpakumppaneihimme nähden, Binotto pohti.

Ennen Unkaria F1:t ajavat kaksi kisaa Itävallassa.

Tuoreimmat aiheesta

F1