Mercedeksen F1-tallin kulissien takaisista tapahtumista on riittänyt huhuja ja kirjoituksia pitkin koronan sotkemaa kevättä. Ziggo Sportin suorapuheisesta, toisinaan hyvin ironisesta tyylistä tunnettu varikkotoimittaja Jack Plooij esittää Motorsportin haastattelussa oman räväkän näkemyksensä siitä, mistä kaikessa on kyse.
LUE MYÖS: F1-legenda Nigel Mansell ei koskaan unohda elämänsä karmivinta näkyä, joka vei häneltä hyvän ystävän – 12 vuotta myöhemmin alkanut muutos himmentää nykykuskien sädekehää: "Se oli kamala virhe"
Mercedes on huhujen keskipisteenä paitsi ensi kauden kuljettajavalintoihin myös koko tallin tulevaisuuteen liittyen.
Minardi-tallia aikanaan pyörittänyt Giancarlo Minardi kertoi toukokuun lopulla kuulleensa puheita, joiden mukaan Mercedes olisi myymässä F1-tallinsa kauden 2021 päätteeksi. Vastaavia spekulaatioita on ollut esillä jo aiemminkin, mutta Minardin blogikirjoituksesta lähti pyörimään mylly, joka pyörii vielä tänäkin päivänä.
Useat saksalaismediat Autobildin johdolla uutisoivat omiin tietolähteisiinsä pohjautuen, että tallipäällikkö Toto Wolff siirtyisi syrjään nykyisestä roolistaan tämän kauden päätteeksi ja jatkaisi työtään Mercedeksen hallintoneuvostossa. Samaisten lähteiden mukaan Wolff olisi ostamassa enemmistöä Mercedeksen F1-tallista yhdessä Racing Point -omistaja Lawrence Strollin kanssa Wolff omistaa tallista 30 prosenttia, Mercedes 70.
Pian tämän jälkeen emoyhtiö Daimler julkaisi uutiseen liittyen oman tiedotteensa.
– Spekulaatiot meidän vetäytymisestämme F1:stä ovat edelleen perusteettomia ja vastuuttomia. Laji on ottanut oikeita askelia koronapandemian aiheuttamien vaikutusten varalle ja kestävään taloudelliseen tulevaisuuteen liittyen. Nämä askeleet ovat tervetulleita. Vakaa aikomuksemme on jatkaa kilpailemista F1:ssä Mercedeksen tehdastallina myös tulevaisuudessa, ja aiomme tehdä niin kumppanimme Toto Wolffin kanssa.
Wolff ei omien sanojensa mukaan ole lähdössä Mercedekseltä mihinkään. Hän kuitenkin myöntää, että hänen toimenkuvansa saattaa muuttua.
Yhtenä syynä Wolffin epävarmuuteen pidetään sitä, että hänen on kerrottu olevan huonoissa väleissä Daimlerin vuosi sitten tehtävässään aloittaneen puheenjohtajan Ola Källeniuksen kanssa – tai ainakin huonommissa väleissä kuin ruotsalaisen edeltäjän Dieter Zetschen kanssa.
Mediatietojen mukaan Wolff ja Källenius olivat esimerkiksi eri mieltä niin kauden avausosakilpailun, Australian GP:n, ajamisesta kuin siitä, miten FIAn tulisi toimia alkuvuodesta esillä olleen Ferrari-skandaalin kohdalla.
Wolff on tyrmännyt kaikki hänen ja Källeniuksen väleistä esitetyt huhut.
– Ola ja Dieter ovat kaksi täysin erilaista persoonaa, mutta minulla on hyvä työskentelysuhde molempien kanssa. Itse asiassa se on enemmänkin, oikeastaan kuin ystävyyttä. Ola ja minä olemme nauraneet näille huhuille, jotka ovat kyseenalaistaneet meidän välisen suhteemme. Soitamme toisillemme useita kertoja viikossa, ja hän on todella sitoutunut F1-projektiin. Hän on hyvä sparrauspartneri minulle, aivan kuten Dieterkin oli, Wolff sanoi taannoisessa videohaastattelussa muun muassa Motorsportin mukaan.
F1-kisoja vuodesta 2001 lähtien kiertänyt Ziggo Sportin Jack Plooij ei usko Wolffin selityksiä. Hänen mukaansa ruotsalais-itävaltalainen yhteistyö sujuu huhujen mukaisesti yskähdellen, erityisesti siksi, että Källenius "on vähän jäykkä kaveri".
Tämä selittää Plooij'n mukaan myös sen, miksi Wolff on ostanut muun muassa Aston Martinin osakkeita; Wolff yrittää pakottaa Mercedeksen jatkamaan F1-projektiaan omilla toimillaan, koska suoraa vaikutusmahdollisuutta Källeniukseen ei ole.
– Toto pelaa kovan luokan pokeria. En usko, että Aston Martin on hänelle tapa päästä pois vaan tapa saada se, mitä hän haluaa. Uskon, että hän haluaa jatkaa Mercedeksellä, mutta se tarkoittaa sitä, että Mercedeksen täytyy pysyä F1:ssä.
Wolff teki omien sanojensa mukaan Aston Martin -kaupat puhtaasti sijoitusmielessä, yksityisenä sijoittajana.