Team Lotuksen tallipäällikkö Tony Fernandes lupailee lähiviikkoina merkittäviä ilmoituksia tallinsa tulevaisuuden suhteen.
Mika Salon kuulemien varikkohuhujen mukaan tallin henkilöstöön on luvassa isoja muutoksia. Jopa tallin teknisen johtajan Mike Gascoynen asema on vaakalaudalla.
- Huhut kertovat, että se on aika tuulinen paikka tällä hetkellä. Gascoynelta vaaditaan paljon enemmän kuin mitä hän on pystynyt toimittamaan. Jos tiimi ei pärjää, niin jossain tiimeissä syytetään ensimmäisenä kuskeja, mutta tässä tilanteessa se on suunnittelija. Ne ovat aina tuulisimmat paikat, Salo taustoittaa MTV3:lle.
- Kyse ei ole pelkästään Gascoynesta, vaan siellä on ilmeisesti tulossa henkilökuntaan aika isoja muutoksia. Eiköhän ne kaikki selviä tässä lähiaikoina, Salo jatkaa.
Gascoyne on saanut viime vuosina lähtöpassit Toyota-tallista ja Force Indialta, mutta Salo arvostaa miehen taitoja.
- Gascoyne on vähän hankala kaveri, mutta osaava tietyssä ympäristössä. Minulla on suuri kunnioitus häntä kohtaan. Tiedän, mitä hän osaa, mutta ei yksi mies suuntaa käännä, vaan hän tarvitsee hyvät avut, Salo sanoo.
Team Lotus lukeutuu viime kaudella aloittaneisiin uusiin talleihin, joista yksikään ei ole pystynyt nousemaan vielä pistesijalle. Salon mielestä uuden F1-tallin perustaminen täysin tyhjästä ei voikaan tuoda tämän parempia tuloksia.
- Moni ei ymmärrä, kuinka vaikea homma se on. Tietotaito ja nopeus pitää melkein ostaa. Sillä tavalla päästään nopeiten eteenpäin. Tony Fernandes tuli formula ykkösten ulkopuolelta ja ennenkin on ollut vastaavantyyppisiä ihmisiä, jotka luulevat, että kärjessä oleminen on helppo homma. Ne ovat sitten vähän aikaa mukana, mutta mielenkiinto loppuu sen jälkeen, kun on muutama sata miljoonaa pantu rahaa eikä tulosta ole tullut, Salo sanoo.
Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo nosti jälleen tänä viikonloppuna esille ehdotuksensa siitä, että kärkitallit voisivat myydä valmiita autoja pienille talleille ja että talleille annettaisiin lupa ajattaa kolmansia autoja. Salon mielestä ehdotukset ovat hyviä.
- Isoilla talleilla olisi resurssit ajattaa vaikka kolmea autoa. Onhan se aika säälittävää, että siellä Virgin ja HRT menee kierroksella seitsemän sekuntia hitaammin - ja sitten ne vielä aiheuttavat lähtökolarin ja pilaavat muidenkin kisa. Ei se ole oikein, Salo sanoo.