MM-kisojen kulisseissa farssin ainekset – Qatar pyörsi kantansa: oluen myynti halutaan kieltää stadioneilla kokonaan

MicrosoftTeams-image (1)
Julkaistu 18.11.2022 09:40
Toimittajan kuva
Jere Hultin

jere.hultin@mtv.fi

Qatar on tehnyt täyskäännöksen alkavien MM-kisojen kynnyksellä. Järjestäjät haluavat kieltää oluen myynnin vain päiviä ennen aloituspotkua. Fifa pelkää suursponsorinsa reaktiota. 

MAINOS

Jalkapallon MM-kisat
20.11.–18.12.

MTV ja C More esittivät MM-turnauksesta 22 ottelua suorina lähetyksinä!

Jalkapallon MM-kisoja isännöivä Qatar painostaa Fifaa estämään oluen myynnin. Alkoholin myynti on maassa hyvin tarkasti valvottua, mutta sitä on kuitenkin ollut aiemmin tarkoitus olla tarjolla stadioneilla, fanialueilla ja hotelleissa. 

The Timesin mukaan Qatar haluaa estää Budweiser-oluen myynnin kaikilla kahdeksalla stadionilla. 

Budweiser on yksi Fifan suurimmista sponsoreista. Yritystä käskettiin viikonloppuna siirtämään myyntikojunsa vähemmän näkyville paikoille. Henkilökunnan nähtiin kuljettavan oluttelttoja uusin paikkoihin sunnuntaina. 

Nimettömänä pysyttelevä virkamies kertoo, että Fifa suostui oluttelttojen siirtoon, koska se pelkää, että Budweiser menettää toimilupansa maassa kokonaan. 

Budweiseria rajoittavat toimet voivat vaikeuttaa Fifan suhdetta vaikutusvaltaiseen yhteistyökumppaniinsa. Sponsorisopimuksen arvo on noin 75 miljoonaa dollaria. Konservatiivisessa muslimimaassa järjestettävät MM-kisat ovat kuitenkin kasvattaneet jännitettä yhtiön ja Fifan välillä. Budweiser on toiminut suursponsorina vuoden 1986 MM-kisoista lähtien. 

Fifan ja Budweiserin kerrotaan käyvän parhaillaan neuvotteluja asiasta. Muutosvaatimukset ovat New York Timesin mukaan peräisin isäntämaan kuningasperheen sisältä. Oluen myyntipaikkojen siirron kerrotaan perustuvan paikalliseen huoleen siitä, että alkoholin näkyvä läsnäolo MM-kisojen aikana lisää levottomuutta paikallista väestöä kohtaan. 

Budweiserin tiedottaja kommentoi tilannetta napakasti.

– Työskentelemme Fifan kanssa siirtääksemme myyntipisteet ohjeiden mukaisiin paikkoihin. Keskitymme tarjoamaan parhaan mahdollisen kuluttajakokemuksen uusissa olosuhteissa, yhtiö lausui. 

MM-kisojen järjestelytoimikunta julkaisi tilanteesta oman lausuntonsa, jonka voi tulkita vähättelevän muutoksia. Lausunnossa kerrottiin, että operatiivisia suunnitelmia viimeistellään, ja että tällä on vaikutusta muutamien fanipisteiden sijaintiin. Tiedonannossa ei mainittu olutongelmaa laisinkaan. 

LUE MYÖS: Yllätys Irakin rajalla: MM-kisajoukkue kieltäytyi pelaamasta – vastustaja uhkailee jopa lakitoimilla

LUE MYÖS: Moukarinisku MM-haaveille – yksi kirkkaimmista tähdistä ulos Qatarin kisoista

Tuoreimmat aiheesta

Jalkapallon MM 2022