Torstai-iltana koittaa merkittävä hetki Elfyn Evansin, 31, uralla. Koko ammattilaisuransa M-Sportilla ajanut britti starttaa ensimmäiseen MM-ralliinsa Toyotalla.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä selitys erikoiselle numerovalinnalleen – "Siinä on ainakin yksi hyvä puoli"
Vaikka tilanne on uusi, Evans tietää olevansa sarjan paksuimmalla palkkapussilla operoivassa tallissa, jonka autoa pidetään sarjan nopeimpana.
– Olen täysin keskittynyt tulevaan. Tiedämme, miten vahva auto on, ja koen, että kehityskäyräni osoittaa edelleen ylöspäin. Haluan jatkaa sillä samalla käyrällä. Nyt ei voi olla mitään tekosyitä. Tiedän tilanteeni, haluan vain päästä näkemään, missä olen muihin nähden, Evans sanoi Autosportille.
Vaikka loikka M-Sportilta Toyotalle on monien mielestä iso, Evans antaa kunniaa myös entiselle työnantajalleen.
– On turha keksiä selityksiä. Sain M-Sportilta todella hyviä autoja, mutta syystä tai toisesta en vain kyennyt muuttamaan niiden potentiaalia tuloksiksi.
Monte Carlo -rallin avaava torstaipäivä, tai -ilta, on heti todellinen testi sekä kuljettajille että autoille. Selvitettävänä on kaksi erikoiskoetta, joilla on mittaa yhteensä yli 40 kilometriä. Niistä ensimmäinen ajettiin viimeksi 26 vuotta sitten.
– Ne ovat olosuhteiltaan ehkä jopa koko kauden vaikeimmat erikoiskokeet. Minulla on uusi auto, on pimeää, kukaan ei tiedä, onko kuivaa, märkää vai jäistä ja miten paljon jäätä on, Evans pohjusti tulevaa haastetta.
LUE MYÖS: Ott Tänakilla salainen ase mestaruustaistossa, tähtikuljettajan menestyksen taustalla merkittävä apulainen – "Kuljettajat eivät halua tietää"
Monten seitsenkertainen voittaja Sébastien Loeb, 45, oli keskiviikkona hieman paremmin perillä siitä, mitä tuleman pitää. Yhdeksänkertainen mestari toki myöntää, että edessä on suuri haaste.
– Minulle molemmat pätkät ovat täysin uusia. Ensimmäinen oli asfalttipätkä, todella kuiva, joten siinä ei pitäisi olla mitään ihmeempää. Toinen pätkä oli nuotituksessa todella vaikea. En tiedä, miten paljon se sulaa. Jotkut osat ovat jäässä, joten rengasvalinta on torstain ensimmäinen murhe, Loeb sanoi FIAn lehdistötilaisuudesa.
– Montessa kyse ei ole vain siitä, kuka on nopein yksittäisillä pätkillä, vaan täytyy ajatella kokonaisuutta. Helpoissa kohdissa mennään äärirajoilla, vaikeilla osuuksilla pitää olla varovainen. Tässä rallissa on helppo tehdä virhe.
Torstai-illan ensimmäinen erikoiskoe alka Suomen aikaa kello 21.38, toinen kello 23.26.
Perjantaina ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta, lauantaina ja sunnuntaina molempina neljä. Voittaja on selvillä sunnuntaina Suomen aikaa kello 14:n jälkeen.