Moottoripyöräilyn turvallisuus Euroopassa on viime vuosien aikana parantunut merkittävästi pyörien määrän kasvusta huolimatta, mutta juhlaan ei silti ole aihetta.
Moottoripyörällä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä laski Euroopassa peräti 44 prosenttia vuosien 2000–2018 välisenä aikana. Samaan aikaan liikenteessä olevien moottoripyörien määrä on kasvanut 28 prosenttia.
Myös Suomessa moottoripyöräilyn turvallisuuden kehitys on ollut positiivista. Tilastokeskuksen onnettomuustilastot alkavat vuodesta 2003, jonka jälkeen kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet 13 prosenttia.
Vähiten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattui vuonna 2017, jolloin 13 ihmistä menehtyi moottoripyöräkolarissa. Kaikkein synkin vuosi oli 2008, jolloin peräti 33 sai surmansa.
Lue myös: Järkyttävä video: 270 km/h liikenteen seassa kaahannut moottoripyöräilijä huomasi kuorma-auton liian myöhään
Loukkaantuneidenkin määrä laskussa
Vuonna 2003 loukkaantuneita oli 493, mutta vuonna 2020 enää 342. Laskua tapahtui peräti 30 prosenttia. Viimeisen viiden vuoden aikana loukkaantuneita on ollut 300–400 vuosittain. Synkimpinä vuosina 2005–2011 loukkaantuneita oli vuosittain jopa 600–700.
Samaan aikaan, kun onnettomuuksien määrä on laskenut, rekisterissä olevien moottoripyörien määrä on Suomessa vuosien 2003–2020 aikana yli kaksinkertaistunut. Vuonna 2003 pyöriä oli rekisterissä 130 000 ja vuonna 2020 jo 283 000 kappaletta.
– Vaikka kehitys on ollut myönteistä, tarvitaan lisää toimenpiteitä moottoripyöräilyn ja yleisen liikenneturvallisuuden parantamiseksi, jotta Euroopan Komission ja YK:n ensi vuosikymmenelle asettamat liikenneturvallisuuden tavoitteet saavutettaisiin. Jokainen onnettomuus ja kuolema on liikaa, Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston asiamies Lauri Leskinen toteaa tiedotteessa.
Lue myös: Moottoripyöräpoliiseille aivan uusi työkalu – tämän katuraketin kanssa ei kannata lähteä kilpasille
Lähde: Teknisen Kaupan Liitto