MTV Uutisten uusi kolumnisti Reijo Ruokanen ruotii reippain sanoin ensimmäisessä kirjoituksessaan ministeri Anne Bernerin autoveroesitystä. Journalisti ja mediavaikuttaja Ruokanen ottaa kantaa ajankohtaisiin aiheisiin säännöllisesti omalla kolumnipaikallaan MTV Uutisten verkkosivuilla.
”Se oli sitten tämän vuoden automyynti tässä. Voi saatana.”
Reijo Ruokanen on Tekniikan Maailman, TM Rakennusmaailman ja Vauhdin Maailman vastaava päätoimittaja. Hän on MTV.fi:n vieraileva verkkokolumnisti, joka ottaa kantaa ajankohtaisiin aiheisiin.
Tuo on autenttinen kommentti automaahantuojalta, jonka kanssa olin keskustelussa juuri, kun Yleisradio kertoi, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esittää autoverosta luopumista 2018.
Miten Berner saattoi olla niin hölmö? Helposti.
Suomessa on valtion teitä reilut 70 000 kilometriä. Niillä ajetaan vuodessa yli 17 miljardia kilometriä. Autoja on kolmisen miljoonaa.
Liikenteeltä kerätään verotuloja ja erilaisia maksuja yli seitsemän miljardia euroa vuodessa. Perusväylänpitoon käytetään noin 1,3 miljardia euroa.
Polttoainepihit autot pienentävät verotuloja, ellei polttoaineveroa nosteta joka vuosi. Sähköautoihin ei korotettu verokaan tepsi.
Kaiken tämän ymmärsi jo Jorma Ollilan vetämä työryhmä, joka vuonna 2013 päätyi ehdottamaan, että pitäisi verottaa kilometrejä polttoaineen sijaan. Työryhmän ehdotus aiheutti pienen kohun ja ison määrän naurua. Sitten se heitettiin roskakoriin.
Anne Bernerin Live-työryhmä tunnisti saman ongelman, jälleen kerran. Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet kansliapäällikkö Harri Pursiaisen johdolla kaivoivat kaapistaan vanhat ehdotukset kilometrimaksuista. Niitä ryyditettiin idealla tieverkon yhtiöittämisestä. Päälle liimattiin mielikuvia erilaisista palveluista, joiden avulla rahaa tulisi jostain lisää. Näistä maalailuista ei olisi syntynyt valtavaa kohua.
Ja sitten se kaunein lupaus: luovutaan autoverosta. Se olisi kansalaisten mieleen, olisihan? Kun uuden auton hinnasta otetaan esimerkiksi kuuden tuhannen euron verotaakka pois, yhä useammalla on varaa parempaan autoon.
Työryhmän selvityksen osana veron poistaminen ei olisi aiheuttanut suurta huutoa. Tilanne muuttui, kun Anne Berner päätti itse esitellä selvityksen. Silloin siitä tuli yleisön silmissä ministerin ehdotus. Se taas tulkittiin hallituksen lupaukseksi.
Siksi automaahantuoja päätyi kiroileman.
Autoveron alennuksella spekulointi johtaa autokaupan hyytymiseen. Sen tietää jokainen, joka hieman tuntee kuluttajien käyttäytymistä. Siitä on myös esimerkki vuodelta 2007. Silloin häiriö kesti kuukauden. Nyt olisi ollut tarjolla lähes vuoden mittainen pysähdys henkilöautojen myynnissä.
Berner ei tehnyt itselleen eikä asialleen palvelusta lupailemalla sadan miljoonan euron tukea autonvaihtajille 2017. Valtiolle tuki olisi ollut vielä hankalampi. Se olisi menettänyt 800 miljoonaa euroa autoverotuloja ja joutunut maksamaan vielä tukiaiset päälle.
Anne Berner oli sitä mieltä, että autokauppaan olisi tullut vain hetkellinen markkinahäiriö, joka olisi ollut hallittavissa. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/berner-markkinahairio-olisi-ollut-hallittavissa/JUueEapa
Liikenneministeriön ulkopuolella kukaan ei ole samaa mieltä. Markkina olisi ollut kuollut siihen asti, että veronalennus astuu voimaan. Muun väittäminen osoittaa merkittävää hupsuutta tai huimaa tietämättömyyttä.
Anne Berner onnistui hienosti liikennekaaren läpiajossa. Ehkä se yhdistettynä poliittiseen kokemattomuuteen sai hänet uskomaan liikaa omiin ja virkamiestensä illuusioihin.
Harmi. Live-ryhmän selvityksessä oli paljon hyvää. Sen listaamat ongelmat eivät katoa, vaikka katsetta kuinka käännettäisiin sivuun.
Reijo Ruokanen on Tekniikan maailman päätoimittaja.
0:48
1:55