Kalle Rovanperä iski huiman päätöksen päivälle! Näin Monte Carlon MM-rallissa ajettiin lauantaina

16.1.1000409463
imago images/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 23.01.2021 07:18(Päivitetty 23.01.2021 13:45)
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kalle Rovanperä jatkoi taisteluaan rallin MM-kauden avaavassa Monte Carlon osakilpailussa. MTV Urheilu seurasi lauantain tapahtumia hetki hetkeltä.

Lauantain ohjelma:

7.30 EK9: La Bréole - Selonnet (18,31 km)
9.18 EK10: Saint-Clément - Freissinières (20,48 km)
13.08 EK11: La Bréole - Selonnet 2 (18,31 km)

Liveseuranta:

Klo 13.45: EK11:n tulokset:
1. Evans, Toyota 11.59,0
2. Ogier, Toyota +1,3
3. Rovanperä, Toyota +7,8
4. Neuville, Hyundai +13,4
5. Katsuta, Toyota +16,8

Rallin tilanne 11/15:
1. Ogier 2:16.31,9
2. Evans +13,0
3. Rovanperä +56,8
4. Neuville +1.03,8
5. Sordo +2.11,3
...
Tänak keskeytti EK10:n jälkeen.

Klo 13.42: Evans voittaa Ogierin päivän viimeisellä pätkällä 1,3 sekunnilla, mutta iltalepoon ranskalaiskuski lähtee edelleen 13 sekunnin johdossa tallikaveriinsa nähden.

Klo 13.40: Ogier on jälleen vauhdissa. Hän parantaa Rovanperän kärkiaikaa 6,5 sekunnilla. Evans on väliajoissa kuitenkin ranskalaista edellä.

Klo 13.35 Neuville ajoi äsken maaliin 3,4 sekuntia nopeammin kuin aiemman pohjan tehnyt Toyota-kuski Katsuta. Mutta Rovanperä iskee 5,6 sekunnin kaulan belgialaiseen! Väliaikapisteellä Kalle oli vielä sekunnin kymmenyksiä perässä. Kaksikon välinen ero on lauantain jälkeen seitsemän sekuntia Rovanperän eduksi! Maalissa hän kertoo, että kaiken lisäksi hänen korvanappinsa pätki, joten Jonne Halttunen joutui huutamaan nuotin hänen korvaansa.

Klo 13.28: Ott Tänak muuten vahvisti ennen lauantain viimeistä koitosta, ettei hänen rallinsa jatku enää tätä pidemmälle. Säännöt eivät mahdollista kisan jatkamista sunnuntaina.

Klo 13.21: Heti ensimmäisestä autosta huomaa, mikä ero on pimeällä ja valoisalla ajettaessa. Loubet oli kaksi minuuttia nopeampi kuin aamulla. Soraa kuulemma on tiellä enemmän kuin päivällä, joten olosuhteet eivät ole niin paljon paremmat.

Klo 13.15: Ensimmäiset kuskit ovat jo matkalla lauantain viimeisellä EK:lla. Kyseessä on aamuvarhaisella ajetun 18 kilometrin erikoiskokeen uusinta. Rovanperä ennakoi huoltoparkissa pätkää näin:

– Tiedän paikan, jossa pystyn ottamaan aikaa pois, mutta olin siinä aika varovainen. Yritämme toki tehdä saman kuin aamun pätkällä. Olimme siellä nopeampia kuin Thierry, joten toivottavasti pystymme tekemään jotain samanlaista. Tiedän, että se on toisella kertaa aina vaikeampaa, ja erot ovat pienemmät, mutta yritämme olla taas nopeampia.

Klo 10.06 EK10:n tulokset:
1. Neuville, Hyundai 16.28,3
2. Loubet, Hyundai +12,0
3. Sordo, Hyundai +14,0
4. Rovanperä, Toyota +24,2
5. Katsuta, Toyota +30,6
6. Ogier, Toyota +42,2
7. Greensmith, Ford +44,5
8. Evans, Toyota +46,1

Rallin tilanne 10/15:
1. Ogier 2:04.31,6
2. Evans +14,3
3. Rovanperä +50,3
4. Neuville +51,7
5. Sordo +1.33,2
6. Katsuta +4.27,6
7. Mikkelsen +4.46,3
8. Greensmith +5.43,3
...
Tänak +9.46,7

Klo 10.06: Nyt Tänakin on päästävä vanteella huoltoon asti. Ei näytä onnistuvan kovin helposti.

Klo 10.02: Tänak on päässyt viimeinkin maaliin. Hänen pelinsä on kuitenkin jo pelattu, sillä tappiota tulee lähes yhdeksän minuuttia. Tällä kertaa vasemman puolen takarengas on mennyttä.

Klo 10.00: Evans johti Ogieria väliajoissa, mutta hävisi maalissa neljä sekuntia lisää. "Ehkä olimme liian varovaisia kylän kohdalla, mutta vaikea tasapainotella näissä olosuhteissa", Evans toteaa.

Klo 9.57: Ogier häviää Neuvillelle peräti 42 sekuntia. Ranskalainen kyselee maalissa Evansin väliaikoja, koska vain sillä on merkitystä. On-board-kuvat kertovat, että Evansin moottori sammuu neulansilmänpyörähdyksessä. Alkupätkillä Evans oli Ogieria nopeampi.

Klo 9.52: Tänak on taas pysähtynyt tielle. Kaksikko on jälleen ulkona autostaan.

Klo 9.50: Rovanperä häviää Neuvillelle 24,2 sekuntia, ja johtaa belgialaista enää 1,4 sekunnilla kokonaistilanteessa. Kärkikaksikko on vielä tulossa. Tie näyttää olevan koko ajan pahemmassa kunnossa kärjen tullessa vuoroon.

– Se tuntui hyvältä, mutten tiedä, miksi aika on tuollainen. Minusta vain tuntui, ettei pitoa ole ollenkaan, joten se oli vaikeaa. Vauhti ja rytmi olivat ihan hyviä, mutten rehellisesti sanottuna tiedä, miksi aika on noin huono. Täytyy tarkistaa, Rovanperä totesi.

Klo 9.49: Thierry Neuville ajaa vaikean EK10:n kunnialla maaliin 12 sekuntia nopemmin kuin aiemman pohja-ajan asettanut Pierre-Louis Loubet.

Klo 9.46: Tänak on päässyt jälleen liikkeelle. Videokuva kertoo, että Hyundai-kuski joutui nousemaan autostaan tekemään jotain toimenpiteitä. Ulos hän ei ainakaan ollut ajanut. Tänakilta hajosi jo eturengas edellisellä pätkällä eikä mukana ollut kuin yksi vararengas.

Klo 9.43: Ott Tänak on pysähtynyt reilut pari kilometriä ennen pätkän loppua. Virolaisen taistelu taisi päättyä siihen. Kohta on juuri ennen vuoristotien serpenttiosuutta.

Klo 9.35: Kyseessä on sama erikoiskoe, jossa Ott Tänak koki viime vuonna valtavan ilmalentonsa. Nyt kun näkee saman paikan täysin jäisenä, ihokarvat nousevat pystyyn. Paikalle on tosin laitettu shikaani hidastamaan vauhteja. Ensimmäiset kuskit ajavat paikan varovaisesti. Kaikki liukastelevat edeltävissä neulansilmämutkissa.

Tässä vielä Tänakin raju ulosajo viime vuodelta:

0:22img

Klo 9.15: Aamu on valjennut Monte Carlossa. Päivän toinen erikoiskoe ajetaan vuoristossa täydessä lumisessa kelissä. Ja näkymät ovat melkoiset!

Klo 8.10 EK9:n tulokset:
1. Ogier, Toyota 13.16,2
2. Evans, Toyota +17,8
3. Sordo, Hyundai +19,2
4. Rovanperä, Toyota +22,6
...
Neuville, Hyundai +42,2
Tänak, Hyundai +1.20,2

Rallin tilanne 9/15:
1. Ogier 1:47.21,1
2. Evans +10,4
3. Rovanperä +1.08,3
4. Neuville +1.33,9
5. Tänak +1.38,1
6. Sordo +2.01,4

Klo 8.08: Myös Evans häviää Ogierille 17,8 sekuntia. Ranskalaisen aloitus on ollut aivan jäätävä. Kärkimies siis vaihtuu jälleen heti lauantain aluksi. Evans toteaa olleensa lopussa ehkä hiukan liian varovainen.

Klo 8.05: Sebastien Ogier tekee hirvittävää jälkeä. Hän on maalissa peräti 19,2 sekuntia Sordon aiempaa pohja-aikaa parempi. Evans on vielä tulossa.

Klo 8.02: Ott Tänakin Hyundai pitää kummaa kolinaa ja syy paljastuu maalissa: vasemmassa etuvanteessa ei ole kumia lainkaan. Virolainen jää nyt lähes minuutin Rovanperästä. Tänak kertoo osuneensa kiveen.

Klo 7.59: Kalle Rovanperä pääsee EK9:n maaliin. Tässä vaiheessa toisiksi nopeimpana 3,4 sekuntia Hyundain Dani Sordon jälkeen. Thierry Neuville sen sijaan jää virheen takia jälleen 23 sekuntia Sordon pohja-ajasta.

– Olin aika varovainen alussa. Täysin lumisella tiellä vauhtini oli hyvä, mutta jäisissä kohdissa olisin voinut olla rohkeampikin, Rovanperä sanoo.

Klo 7.37: Hyvin lumiselta näyttää jo tämän aamun ensimmäisen EK:n alkuosa. Laskeuduttaessa alemmas tie näyttää jo paljaammalta, mutta jäätä on paljon. Loppua kohti vielä enemmän.

Klo 7.30: Lauantaista eteenpäin ajetaan kärkikahdeksikon osalta käännetyssä ajojärjestyksessä. Hyundain Pierre-Louis Loubet lähtee ensimmäisenä ladulle. Kalle Rovanperä on vuorossa kuudentena ennen kisan kärkikolmikkoa.

Klo 7.26: Nyt edessä on niin paljon jäisiä paikkoja, että kaikki autot ovat valinneet aamuun pelkkiä nastarenkaita. Toyotan autoilla niitä varalle vielä kaksi kappaletta, joten Ogierin eilinen rengasrikko näyttää hiukan huolettavan tiimiä. Pirellin uusien kumien kestävyydestä oli epäilyksiä jo ennen rallia.

Klo 7.22: Aamun kahdesta erikoiskokeesta ensimmäinen ajetaan vaihtelevissa oloissa, välillä reilusti pakkasen puolelle menevissä lämpötiloissa, kun taas toisella pätkällä on odotettavissa täysin luminen keli.

Klo 7.20: Rovanperälle sattui perjantaina ikävä ajovirhe, joka pudotti hänet yli minuutin päähän kärjestä:

Kalle Rovanperä manasi ikävää ajovirhettään – "Siinä meni paljon aikaa"

Klo 7.18: Huomenta kaikille! EK9:lle lähdetään siis Toyotan Elfyn Evansin seitsemän sekunnin johdossa tallikaveriinsa Sebastien Ogieriin, joka putosi perjantain iltapäiväerikoiskokeilla kärjestä renkaan puhkeamisen takia. Tässä tilanne aamuun lähdettäessä:

Rallin tilanne 7/15:
1. Evans 1.33:57,5
2. Ogier +7,4
3. Tänak +25,3
4. Rovanperä +53,1
5. Neuville +59,1
6. Sordo 1:49,6

Tuoreimmat aiheesta

Ralli