Koronapandemia toi kapuloita hävittäjähankkeen rattaisiin: "Onni tässä onnettomuudessa oli, että..." – näin paljon HX-hanke maksaa Suomelle

HX-hävittäjähankkeen lopullinen tarjouspyyntö on määrä lähettää tammikuun lopulla. 

Puolustusministeriö järjesti mediainfon valtioneuvoston tiedotustilassa HX-hävittäjähankkeeseen liittyen aiemmin tänään.

Tilaisuudessa käsiteeltiin HX-hävittäjähankkeen lopullista tarjouspyyntöä, tarjouskilpailun viimeisen vaiheen aikataulua sekä muita hankkeeseen liittyviä, ajankohtaisia asioita. 

Tilaisuudessa puhuivat puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.), puolustusministeriön ohjelmajohtaja Lauri Puranen sekä Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen insinöörikenraalimajuri Kari Renko

Nämä hävittäjät ovat ehdolla

Lopullinen tarjouspyyntö lähetetään Ranskan, Ruotsin, Yhdysvaltojen ja Britannian puolustushallinnoille eduskunnan myöntämän monitoimihävittäjien hankinnan tilausvaltuuden puitteissa.

Suomen seuraavaksi monitoimihävittäjäksi ja nykyisten Hornetien korvaajaksi ovat ehdolla yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon, ranskalainen Dassault Rafale, ruotsalainen Saab Gripen E/F sekä amerikkalaiset Lockheed Martin F-35A ja Boeing F/A-18 Super Hornet.

– Suomen näkökulmasta toivomme, että saamme viisi laadukasta ja vaatimukset täyttävää tarjousta ja kilpailu pysyy, voi sanoa, kovana ja tiukkana aivan loppuun saakka.

– Kilpailun tulee pysyä myös reiluna. Ja tulemme puolustushallinnossa ja laajemminkin valvomaan ja vaalimaan kilpailun tasapuolisuutta ja läpinäkyvyyttä loppuun saakka, Kaikkonen vakuuttaa tiedotustilaisuudessa. 

Lopullinen hankintapäätös tehdään tämän vuoden lopulla.

Näin paljon hanke tulee Suomelle maksamaan

Tilaisuudessa puhunut puolustusministeri Antti Kaikkosen (kesk.) mukaan hankkeella on tarkoitus tehdä täysmääräinen hävittäjäuudistus, jolla taataan ilmavoimien toimintakyky ainakin 2060-luvulle saakka. 

Kaikkosen mukaan hankkeen budjettiin on varattu enimmäismääräksi 10 miljardia euroa. 

– Budjetin puitteissa hankitaan käyttövalmis HX-järjestelmä, joka sisältää lentokoneet, aseet, sensorit, huoltokyvyn ja käytön aloittamisen vaatiman koulutuksen, Kaikkonen listaa. 

Käyttö- ja ylläpitokustannukset tulee Kaikkosen mukaan kattaa normaalin puolustusbudjetin sisältä. Kulut eivät saa olla kuin 10 prosenttia puolustusbudjetista.

– Tämän hetken rahanarvolla laskettuna käyttö- ja ylläpitokustannusten arvioidaan asettuvan korkeintaan 250 miljoonaan euroon vuodessa aina sinne 60-luvun alkuun saakka.

– Toki kustannusten laskentaan liittyy epävarmuutta, mutta uskallan sanoa, että tässä julkisessa hankkeessa elinkaaren aikaiset kustannukset lasketaan ja tunnetaan montaa muuta hankintaa paremmin, Kaikkonen toteaa puheessaan. 

Koronapandemia toi kapuloita hankkeen rattaisiin

Kaikkosen mukaan koronapandemia on aiheuttanut lisäharmia myös HX-hävittäjähankkeelle. Hän kuitenkin lisää, että ”mitään ylitsepääsemätöntä” ei ole tapahtunut.

– Pahimmillaan, jos niin voi sanoa, neuvotteluaikataulu laahasi puolisen vuotta suunniteltua aikataulua perässä.

– Onni tässä koronaonnettomuudessa oli, että kesällä ja syksyllä tilanne oli kevättä ja tämänhetkistä tilannetta parempi ja tällöin puuttuvat kriittiset neuvottelut voitiin käydä, Kaikkonen valottaa tilannetta tiedotustilaisuudessa. 

Kaikkonen kuitenkin korostaa, että koronapandemia ei saanut aikaiseksi merkittävää viivettä tarjouspyynnön lähettämiselle. 

– HX-kaluston käyttöönoton näkökulmasta voi sanoa, että ollaan alkuperäisessä aikataulussa. Eli nykyisen suunnitelman mukaan HX-kaluston alustava operatiivinen suorituskyky saavutetaan vuonna 2027, Kaikkonen listaa.

Lue myös:

    Uusimmat