Aarre Elo on yksi suomalaisen viihteen keskushahmoista. Hän kertoo 60 vuoden kokemuksella näkemyksensä siitä, mitkä ovat olleet merkittäviä käännekohtia suomalaisen viihteen historiassa.
Radion kulta-aika
– Sotien jälkeen viihtymisen tarve oli erittäin voimakasta, Aarre Elo sanoo.
Viihteen tekemiseen ryhdyttiinkin panostamaan toden teolla. Ennen television aikakautta radion viihdeohjelmat olivat merkittäviä.
Elo mainitsee radioviihteen tekijöistä Aune Ala-Tuuhosen ja Antero Alpolan, jotka esimerkiksi kirjoittivat yhdessä suosittua Kankkulan kaivolla -kuunnelmaa.
Pertti "Spede" Pasanen teki muun muassa Ruljanssiriihi-ohjelmaa, jossa esiintyivät 1950-luvun suuret huumorimiehet. Ruljanssiriihen tunnetuin hahmo oli Leo Jokelan esittämä papukaija G. Pula-aho.
Televisioviihde
Radioviihteen tyyli heijastui myös televisioviihteeseen.
– Kun televisioviihde alkoi, yksi merkittävin ohjelma oli Tarvajärven Palapeli. Se oli suosittu ja viihdyttävä ohjelma, Elo muistaa.
Elo itse aloitti työskentelyn televisio-ohjelmien parissa Yleisradiossa vuonna 1962. Hän perusti työkavereidensa Jukka Virtasen ja Matti Kuuslan kanssa VEK-ryhmän, jonka tunnetuin ohjelma lienee Lumilinna-komedia. Lumilinna palkittiin vuonna 1965 Montreux'n kansainvälisillä televisiofestivaaleilla parhaana viihdeohjelmana.
– Siinä ajassa meidän tekemämme ohjelmat olivat uraauurtavia, Elo toteaa.
Keskusteluohjelmat
– Kun talk show'n aikakausi alkoi, starttasin Jatkoaika-ohjelman. Silloin VEK päättyi, Elo muistelee.
Elo toimi yhtenä juontajana Jatkoajassa, joka oli ajankohtaisiin asioihin puuttuva keskusteluohjelma. Sitä esitettiin 1960-luvun lopussa Yleisradion TV1-kanavalla joka toisen lauantai-illan viimeisenä ohjelmana.
Jatkoajassa nähtiin väittelyitä, sketsiviihdettä, juoruja ja politiikkaa. Vieraina oli tunnettuja julkisuuden henkilöitä.
Sketsisarjat
Viihde eli voimakasta buumia 1980–90-luvuilla, jolloin syntyi erilaisia sketsisarjoja. Yleisradiolla esitettiin musiikkipitoista Velipuolikuu-sarjaa, ja MTV3-kanavalla hauskuuttivat Pulttibois-ohjelman hahmot ja hokemat.
Tuona aikana näyttelijät alkoivat aktiivisesti osallistua ohjelman käsikirjoittamiseen ja ohjaamiseen.
– Televisiokenttä panosti viihteeseen, koska sitä oli helppo markkinoida ja myydä, Elo arvelee.
Tosi-tv
Tämän hetken muoti-ilmiö ovat erilaiset tositelevisio-ohjelmat, joissa koulutettujen näyttelijöiden sijasta esiintyvät tavalliset ihmiset.
– En tiedä, osaanko pitää niitä merkittävinä. Henkilökohtaisesti en ole syttynyt niihin, Elo tunnustaa.
Hän toteaa, että tämän päivän ohjelmatarjonnassa määrä on korvannut laadun.
Studio55.fi/Anette Lehmusruusu