Renaultin Fernando Alonso valloitti toistamiseen kuljettajien maailmanmestaruuden ja Renault teki saman valmistajien sarjassa. Taistelu kummastakin mestaruudesta ratkesi kauden päättävässä Brasilian osakilpailussa, joten siltä osin koko kauden kestänyt F1-näytelmä ei olisi voinut parempaa loppua saada.
Tämäkin kausi osoitti sen, että jos haluaa olla mukana mestaruustaistelussa kauden loppupuolella, silloin on oltava vahva myös kauden alkupuoliskolla ja Renaultin kohdalla tilanne toteutui jo toisena perättäisenä kautena. Luonnollisesti nykyinen pistejärjestelmä, jossa jokainen kilpailu otetaan huomioon, on osasyyllinen siihen, että pahempia notkahduksia ei voi kauden aikana tapahtua.
Luotettavuus on nopeuden lisäksi asia, mistä ei voi tinkiä. Vaikka käytössä olisi ylivoimaisen nopea auto, kuten oli tilanne viime kaudella McLarenin kohdalla ja ainakin loppukauden osalta tällä kaudella Ferrarilla, niin keskeytyksiä ei mestaruuden metsästäminen juuri salli. Jopa virheet varikkopysähdyksissä tai kilpailun kuluessa tapahtuneet rengasrikot saattavat osoittautua ratkaiseviksi.
Mestaruuksien voittaminen on aina ansaittu. Kukaan ei F1:ssä voita mestaruuksia hyvän onnen avulla. Joillakin kuljettajilla voi kauden aikana olla jossakin kilpailussa huonoa onnea, mutta kovin usein nekin kömmähdykset johtuvat kuljettajista tai tallin työskentelystä. Mahdollisimman suuri virheettömyys kaikilla tasoilla on ainoa avain onneen ja menestykseen. Tämäkin vuosi jää F1-historiaan Renaultin voimannäyttönä ja siitä suuri kiitos kuuluu erinomaiselle kuljettajalle, Fernando Alonsolle.
Samalla kun esirippu on laskeutunut tämän vuoden F1-näyttämön eteen, talleissa alkaa välittömästi valmistautuminen ensi kauteen, joka pyörähtää käyntiin maaliskuun 18. päivänä 2007. Ja kuten jo nyt tiedämme, siitä tulee meidän suomalaisten kannalta hyvin mielenkiintoinen.
Teksti: Erkki Mustakari 22.10.2006
(MTV3)