Renaultin Fernando Alonson otti Britannian GP:n voiton lähes näytöstyyliin. Se ei ollut kenellekään suuri yllätys.
Enkä pidä sitäkään suurena yllätyksenä, että kolmannesta lähtöruudusta kilpailun aloittanut Ferrarin Michael Schumacher onnistui kilpailun kuluessa nousemaan toiseksi, ohi kakkosruudusta kisansa aloittaneen McLarenin Kimi Räikkösen. Vaikka Räikkönen onnistuikin alkukierroksilla torjumaan vähän nopeamman Schumacherin ohitusyritykset, lopullinen sijoitusten vaihtuminen tapahtui toisten varikkokäyntien aikana.
Tällä hetkellä Renault ja Ferrari ovat, ainakin nopeilla radoilla, selvästi muita nopeampia. Räikkösen loistava suoritus aika-ajossa (toinen) oli pitkälti Kimi Räikkösen ajotaidon ansiota, mutta pitemmässä ”juoksussa” Ferrari-auton parempi nopeus nosti sen Schumin ajamana ansaitusti kakkoseksi.
Räikköstä parempiin kierrosaikoihin pystyivät myös Renaultin Giancarlo Fisichella ja Ferrarin Felipe Massa, mutta heidän lopulliset sijoituksensa johtuivat vähän heikommin menneistä aika-ajoista.
Kahden viikon kuluttua on vuorossa Kanadan osakilpailu, Montrealissa. Gilles Villeneuve-rata Montrealin kupeessa on jonkinlainen sekoitus tavallista moottorirataa ja katurataa.
Siellä autoilta kysytään erilaisia ominaisuuksia kuin Silverstonessa ja ainakin eri kuljettajien mukaan auton aerodynamiikka ei ole niin ratkaisevassa osassa kuin esimerkiksi Silverstonessa. Se parantanee ainakin teoriassa Kimi Räikkösen ja Juan Pablo Montoyan mahdollisuuksia, sillä heidän yhtenä keskeisenä ongelmana on tällä hetkellä vajavaisesti toimiva aerodynamiikka.
On McLarenin autossa muutakin parannettavaa, mutta kuten Monacon katuradalla pari viikkoa sitten käyty kilpailu osoitti, sellaisella radalla tai sitä läheisesti muistuttavalla radalla Räikkösen ja Montoyan mahdollisuudet ovat paremmat.
Teksti: Erkki Mustakari 11.06.2006
(MTV3)