Juho Hännisen taistelu N-ryhmän maailmanmestaruudesta Walesin rallissa alkoi rajulla takaiskulla. Hänninen joutui keskeyttämään moottoririkon takia, eikä voi jatkaa kilpailua edes superrallisäännön perusteella.
Rallin MM-kauden päätöskilpailu oli suomalaiskuljettajalle sysimusta. Hännisen Mitsubishin etuperän akseli katkesi jo aamun ensimmäisellä siirtymäosuudella ainoastaan viiden kilometrin ajon jälkeen, jolloin auto muuttui takavetoiseksi.
Hänninen sinnitteli aamun kaksi erikoiskoetta välihuoltoon, jossa vikaa ei huoltosääntöjen takia saanut korjata. Rallin neljännellä EK:lla sitten alkoivat todelliset vaikeudet.
- Auton keskilukko luisti jo niin voimakkaasti, että emme päässeet erästä ylämäkeä ylös ilman katsojien apua. Seuraavalla EK:lla veto hiipui hiipumistaan. Noin kahdeksan kilometriä lähdöstä auto ei suostunut kipuamaan vesilammikosta enää ylös.
- Katsojat työnsivät meitä hieman taaksepäin ja kun ajoin vesihautaan uudelleen niin moottori haukkasi vettä ja muutama sata metriä myöhemmin kiertokanki iskeytyi lohkon kyljestä läpi, ja peli oli lopullisesti pelattu.
Moottoririkon takia Hänninen ei pääse starttaamaan lauantaina superralliin.
- En usko, että olisimme päässeet takaisin iltahuoltoon. Voimansiirto oli jo niin rikki, että ilman moottoririkkoakin tämä kisa olisi jäänyt jo avauspäivään.
- Aika sanaton olo tässä on. Olimme valmistautuneet kilpailuun huolellisesti ja auton tekniikka oli täydellisesti uusittu. Eihän tätä oikein todeksi voi uskoa, kun emme päässeet ajamaan kauden tärkeimmässä rallissa ainoatakaan metriä rallia.
- Nyt voin ainoastaan seurata rallia sivusta ja katsoa, yltääkö Andreas Aigner N-ryhmän lopputuloksissa kolmen parhaan joukkoon, joka toisi hänelle mestaruuden. Tällä hetkellä tilanne ei näytä hyvältä, sillä Aigner ajaa kolmantena, Hänninen muistutti.
N-ryhmän maailmanmestaruus matkaa Itävaltaan, mikäli Aigner ajaa maaliin kolmen parhaan joukossa. Muussa tapauksessa maailmanmestari nimi on Juho Hänninen.
(MTV3)