Lauantaina tulee kuluneeksi tasan 20 vuotta Kimi Räikkösen ensimmäisestä F1-testistä, ja kuinka ollakaan Räikkönen on tänä viikonloppuna kilpailemassa täsmälleen samassa paikassa, mistä kaikki aikanaan alkoi: Mugellossa. Myös talli on sama, vaikka nimi onkin matkan varrella vaihtunut.
LUE MYÖS: Kimi Räikköseen kolaroinut Sergio Pérez sai lähtöruuturangaistuksen
LUE MYÖS: Valtteri Bottas tempaisi toiset pohjat – Sergio Pérez kolasi Kimi Räikkösen ulos radalta ja joutui Mika Salon pakeille
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Toscanan GP suorana 11.-13.9.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Toscanan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Vuoden 2000 Sauberista on tullut Alfa Romeo. Auton sinivihreä väritys on vaihtunut punavalkoiseen.
Mutta ohjaamossa istuu yhä se sama mies, vaikka – myönnettäköön – hänessäkin on tapahtunut 20 vuodessa pieniä muutoksia.
Alfa Romeo jakoi perjantaina Twitter-tilillään hauskan kuvaparin. Toisessa Räikkönen, 20, istuu Sauberin F1-autossa Mugellossa 12. syyskuuta 2000. Toisessa Räikkönen, 40, istuu Alfa Romeon F1-autossa Mugellossa 11. syyskuuta 2020.
– Sama kuljettaja. Sama näyttämö. Sama intohimo. 20 vuotta historiaa kirjoitettu välissä, tviitissä sanaillaan.
Katso julkaisu alta. Juttu jatkuu upotuksen jälkeen.
Räikköstä itseään pyydettiin torstain lehdistötilaisuudessa muistelemaan 20 vuoden takaista ensitestiään.
– Se oli jotain täysin uutta verrattuna siihen, mitä olin tehnyt aiemmin. Aika on mennyt nopeasti, koska ei tunnu siltä, että siitä olisi 20 vuotta. Se on puolet elämästäni. Sinä päivänä alkoi jotain uutta elämässäni.
Vuosituhannen alun F1-autot olivat hyvin erilaisia kuin nykypäivän menopelit. Ne olivat myös hyvin erilaisia kuin ne autot, joihin Räikkönen oli tottunut ajaessaan Formula Renault -sarjassa.
– Sauberilla ei ollut ohjaustehostinta, kun aloitin, ja ajaminen oli aika erilaista kuin Formula Renault'ssa. Minulla ei ollut niihin aikoihin lainkaan lihaksia niskassa. Ajoin ehkä kolme kierrosta kerrallaan, ja sitten minun täytyi palata varikolle. Emme siis ajaneet testipäivien aikana kovin montaa kierrosta, Räikkönen muisteli Inside Racing -sivuston mukaan.
– En kuitenkaan halunnut valittaa radasta, kun sain mahdollisuuteni. Hyväksyin sen, ja yritin tehdä parhaani.
Vaikka kierrosmäärä jäi rajalliseksi, vauhtia oli niin paljon, ettei Peter Sauber voinut lopulta muuta kuin tarjota suomalaiselle F1-sopimuksen.
Perjantain harjoitusten perusteella Mugellossa ajamisessa on 20 vuodessa muuttunut ainakin kaksi asiaa.
– Niskan puolesta nyt oli parempi, ja kanttikivet ovat hieman erilaisia, Räikkönen kertasi harjoitusten antia.