Huoneistokeskuksen liiketoimintajohtaja Anu-Elina Hintsan mukaan mökkikauppa jakaantuu kahteen sesonkiin: ennen kesää tapahtuviin kauppoihin ja kesän jälkeen.
Hintsa kertoi MTV3:n Viiden jälkeen -ohjelmassa, että koronaviruksen vuoksi mökkikaupan ensimmäisessä sesongissa on ollut pientä hiljentymistä.
– Epävarmuus omasta taloudellisesta tilanteesta on lykännyt päätöstä mökin ostosta.
Hintsa kuitenkin uskoo, että tästä vuodesta tulee hyvä kotimaan matkailun ja mökkeilyn kesä.
– Toinen sesonki tulee olemaan vilkkaampi.
Vaikka mökkikauppa ei ole vilkastunut, haaveillaan mökistä Hintsan mukaan aiempaa enemmän.
– Omilla nettisivuilla kävijämäärät ovat kasvaneet 50 prosenttia viime kevääseen verrattuna.
Suomessa on noin puoli miljoonaa kesämökkiä. Hintsa sanoo, että varustelutason osalta toiveet kasvavat joka vuosi.
– Perusedellytyksenä on juokseva vesi ja sähkö. Eläkeläiset haluavat kakkosasunnon tasoista varustelua. Edelleen on mummon mökki segmentti olemassa, se on niille, jotka tykkäävät nikkaroida ja puuhastella ulkosalla ja ovat valmiita maksamaan hiukan vähemmän siitä mökistä.
Koronavirus on vaikuttanut myös mökkien esittelyihin. Paljon esittelyjä tehdään digitaalisten välineiden avulla.
– Mökin ostaminen on hyvin tunnepitoinen asia, harva haluaa tehdä sitä ilman käyntiä mökillä. Nyt mukaan pitää vain pakata kertakäyttöhanskat ja desinfiointiainetta.