Itävaltalainen vapaapalokunta joutui aiemmin tällä viikolla tavallista haastavamman tehtävän eteen, kun sähköauto oli syttynyt onnettomuuden jälkeen palamaan.
Tesla Model S:ää kuljettanut 19-vuotias itävaltalaisnainen menetti ajoneuvonsa hallinnan valtatiellä ja törmäsi betonimuuriin, sillä seurauksella, että auto syttyi tuleen.
Paikalle ehti ensimmäisenä Landeckin vapaapalokunta, jolla oli vastassaan ilmiliekeissä leimuava sähköauto. Vaikka sekä sähkö- että polttomoottoriauto voi syttyä tuleen törmäyksessä, on ensimmäisenä mainitun sammutuksessa omat kommervenkkinsä. Artikkelin yllä olevalla videolla nähdään kuitenkin oppikirjasuoritus.
Tesla kertoo pelastustyöntekijöiden ohjeessaan, että sammuttajien on käytettävä paineilmahengityslaitteita, sillä palava akusto päästää ilmoille myrkyllisiä höyryjä, jotka sisältävät rikkihappoa, hiilen oksideja, nikkeliä, litiumia, kuparia ja kobolttia. Samassa ohjeessa kerrotaan myös paikat, joista auton voi leikata auki turvallisesti, sillä autossa on useita alueita, joita ei saa leikata ollenkaan muun muassa korkeajännitejärjestelmän vuoksi. Sammuttamiseen on lisäksi käytettävä tavallista runsaammin vettä.
Tämä kyseinen Tesla-onnettomuus ja sitä seurannut tulipalo työllistivät lopulta 35 palomiestä. Tesla suosittelee, että palanut auto siirretään sammutustöiden jälkeen 48 tunniksi "karanteeniin", jolloin varmistutaan siitä, ettei auto syty tuleen uudelleen. Akuston tilaa on myös tarkkailtava lämpökameran avulla.
Autoa kuljettanut nainen loukkaantui onnettomuudessa lievästi.
Lähde: Feuerwehr Landeck, Tesla, Jalopnik
***
2:22