Formula ykkösten kausi 2016 muistetaan ennen kaikkea tuoreen mestarin Nico Rosbergin yllättävästä lopettamisilmoituksesta, mutta myös muun muassa uuden supertähden, Max Verstappenin esiinmarssista sekä lukuisista sääntösotkuista.
Rosberg käänsi Mercedes-kuskien hurjan mestaruustaistelun edukseen kauden päätöskisassa Abu Dhabissa. Valmistajien MM-sarjassa Mersu nappasi kolmannen peräkkäisen merkkimestaruutensa Red Bullin noustessa Ferrarin ohi kakkossijalle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Nico Rosberg ja Lewis Hamilton
Kahden tallikaverilleen hävityn mestaruuden jälkeen Nico Rosberg oli urallaan vedenjakajalla: yksi tappio lisää olisi ollut jo musertava isku, joten saksalainen käynnisti kauden huimalla rytinällä voittamallla neljä ensimmäistä kisaa. Rosberg muutti kauden aikana pelityyliään selvästi aggressiivisemmaksi, mikä poiki Mercedes-kuskien väliset osumat Espanjassa ja Itävallassa sekä horjutti vakavasti Lewis Hamiltonin itseluottamusta. Hamilton näytti kuitenkin kesällä saavan jälleen henkisen niskalenkin pahimmasta vastustajastaan kääntäen jo toivottomalta näyttäneen tilanteen MM-johdokseen. Kesätauon jälkeen Rosbergia ei kuitenkaan hidastanut muu kuin kylmä matematiikka. Hän antoi Malesian moottoririkosta masentuneen Hamiltonin viedä rauhassa voitot neljästä viimeisestä kisasta, sillä kakkossijatkin riittivät mestaruuteen. Vain viisi päivää mestaruuden varmistumisen jälkeen Rosberg ilmoitti lopettavansa kilpailu-uransa. Tästä oli enää vaikea suunnata ajatuksia uuteen kauteen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Max Verstappen
Vielä neljän ajetun kisan jälkeen Red Bullista ei näyttänyt olevan Ferrarin lyöjäksi tälläkään kaudella. Sitten tapahtui äkkimuutos, kun venäläinen Daniil Kvjat sai kenkää kotikisansa jälkeen. Korvaajaksi Toro Rossolta nostettu 18-vuotias Max Verstappen aiheutti heti ensimmäisessä kisassaan Barcelonassa sensaation korjatessaan voiton Mersu-kuskien töpeksittyä toisensa ulos kisasta. Pian kesän koittaessa alkoi vakava keskustelu nuoren hollantilaisen ajolinjoista, mitä vauhdittivat kesällä tulleet vaaralliset estelyt Kimi Räikkösen nenän edessä. Nokkavasti käyttäytynyt teini ei kuitenkaan osoittanut minkäänlaista nöyristymistä, vaan hyökkäsi toistuvasti kokeneiden mestarien kimppuun sanallisilla sivalluksillaan. Loppukaudesta Verstappen sai katetta puheilleen tehtyään häikäisevän sadesään ohitusnäytöksen Brasilian kisassa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vettelin romahdus ja Räikkösen nousu
Ferrarin odotukset vuotta kohtaan olivat tapissa Sebastian Vettelin kaudella 2015 tuomien kolmen osakilpailuvoiton myötä. Avauslähtö Australiassa oli kuin italialaista unelmaa, kun Räikkönen ja Vettel ponkaisivat Mersujen ohi kisan johtoon. Ilo kuitenkin loppui lyhyeen ja kauden edetessä kakkossijat alkoivat tulla jo liiankin tutuiksi. Pahinta tilanteessa oli Mersun tarjoamien Barcelonan ja Malesian voittojen luisuminen Red Bullin käsiin. Nelinkertainen maailmanmestari Vettel alkoi osoittaa kauden aikana vakavia turhautumisen merkkejä, ja saksalaiselta saatiin iso liuta ala-arvoisia tiimiradioäksyilyitä. Samaan aikaan suomalaiskonkari Kimi Räikkönen hiipi tuloksissa vuoden 2015 valtavalta takamatkalta Ferrarin sisäisten aika-ajotulosten ykköseksi. Maranellossa paukkuja siirrettiin jo varhaisessa vaiheessa ensi vuoden auton testaamiseen, mutta samaan aikaan myös kilpailijat ovat panostaneet tähän sääntömuutosten murroskohtaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Williamsin syöksykiito jyrkkeni
Vielä hybridimoottorien ensimmäisellä kaudella 2014 Williams oli koko F1-sarjan kolmanneksi paras talli ja taisteli jopa kisavoitoista voimakkaan Mercedeksen moottorinsa ansiosta. Seuraavien kausien aikana kävi kuitenkin ilmi, ettei tiimissä pystytty rakentamaan kilpailukykyistä autoa, joka olisi pärjännyt aerodynaamisessa kehityksessään muille. Samalla moottorilla ajava Force India alkoi jo viime vuonna lähestyä brittitallia suorituskyvyssä, ja päättyneellä kaudella Williams sysättiin lopulta MM-sarjan viitoseksi. Valtteri Bottaksen ansiot tallikaverinsa Felipe Massan lyömisessä ja maksimipistepotin varmistamisessa jäivät vähälle huomiolle, kun palkintopallitaistelut vaihtuivat kamppailuun sijoista 7-10. Seuraavaan kauteen valmistautuminen sai joulun alla dramaattisia käänteitä, kun Bottas nousi spekulaatioissa Rosbergin vahvimmaksi korvaajaehdokkaaksi Mercedeksellä, ja huhut Pat Symondsin korvaamisesta Mersun teknisellä johtajalla Paddy Lowella alkoivat voimistua.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FIA yritti tulkita omia sääntöjään
F1-kausi ilman sääntöepäselvyyksiä tarkoittaa yleensä samaa kuin väritön ja yllätyksetön. Tällä kertaa FIA aloitti sääntökikkailunsa vain kaksi viikkoa ennen kauden alkua ilmoittamalla uudesta aika-ajojen pudotussysteemistä, joka osoittautui Melbournen avauskisassa täydeksi farssiksi. Kärkiautot jäivät lopulta talliin, kun oli tarkoitus ratkaista sunnuntain kisan eturivien lähtöjärjestys. Pienen veivauksen jälkeen kokeilu jäi kahden kisan mittaiseksi. Seuraavaksi FIA:n kisajohto sai lisää harmaita hiuksia yrittäessään tulkita tiukasti rajoitettuja tiimiradioviestejä. Täysin yksin autojensa säätönuppien kanssa jätetyille kuskeille sai taas antaa radio-ohjeita mistä tahansa asiasta. Loppukaudesta piirrettiin puolestaan askelmerkkejä Verstappenin röyhkeiden estelyiden suitsemiseksi. FIA ilmoitti, että vastedes jokainen jarrutuksen aikana ohittajalle väistöliikkeen aiheuttava linjanmuutos on sääntörike. Myös Mercedes-kuskien toimet herättivät paljon puhetta. Nico Rosbergin Unkarissa ajama paalupaikka-aika tuplakeltaisten lippujen liehuessa terävöitti sääntöä, jossa velvoitetaan kuskeja hidastamaan huomattavasti entistä enemmän radalla olevan vaaran takia. Lewis Hamiltonin käsittämätön taktikointi usean moottorirangaistuksen suorittamisesta samana Belgian kisaviikonloppuna tilkittiin niin ikään pois sääntökirjasta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.