Kalle Rovanperä ratkaisi Viron MM-rallin voiton laskelmoidulla ja täydellisesti toteutetulla kylmäpäisellä iskulla, josta on syytä nostaa esiin kaksi keskeistä yksityiskohtaa, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä otti historiallisen MM-rallivoiton! Katkaisi samalla synkän suomalaisputken
14 kilpailua siihen meni.
Toista kauttaan Toyotan tehdaskuljettajana ajava Rovanperä teki Viron MM-rallissa sen, mistä hänen kohdallaan on puhuttu aina viime vuonna alkaneen WRC-uran alusta asti. Hän rikkoi viimein tallipomo Jari-Matti Latvalan nimissä olleen ennätyksen nuorimpana saavutetusta MM-rallivoitosta.
Lokakuun alussa 21 vuotta täyttävä Rovanperä on nyt melko tarkasti kaksi vuotta nuorempi kuin Latvala oli vuoden 2008 voittoisassa Ruotsin rallissa.
Siinä, että juuri Rovanperä kirjasi ennätyksen nimiinsä, ei ollut kenellekään mitään yllättävää. Se oli vain ajan kysymys. Mutta tapa, jolla Rovanperä sen teki, ansaitsee jäädä ihmisten mieleen.
Odotettu taistelu kuivui taas kasaan
Viron MM-rallista povattiin ennakkoon Rovanperän ja Ott Tänakin välistä kaksintaistelua. Sellaista maalailtiin jo vuosi sitten, mutta tuolloin Rovanperän rengasrikko ja minuutin aikasakko vesittivät yhteenoton. Tänä vuonna ongelmissa oli Tänak, joka joutui keskeyttämään jo perjantaina.
Tämä ei kuitenkaan himmennä millään tavalla Rovanperän saavuttaman voiton arvoa.
To finish first, first you have to finish.
Rovanperä pääsi maaliin, Tänak ei.
Tänakin keskeytyksen jälkeen Rovanperän päävastustajaksi valikoitui suomalaisen tavoin hyvällä lähtöpaikalla perjantain erikoiskokeita kiertänyt Craig Breen. Päivän päätteeksi Rovanperä johti Breeniä 8,5 sekunnilla.
Täydellisesti toteutettu suunnitelma
Rovanperä ratkaisi rallin voiton lauantaiaamun ensimmäisellä, Peipsiäären erikoiskokeella. Kyseessä oli rallin pisin pikataival, kaikille kuljettajille uusi tuttavuus, jonka Rovanperä tiesi jo ennakkoon erikoiskokeista vaikeimmaksi, siis mahdolliseksi ratkaisun paikaksi.
On yksi asia suunnitella ja toinen toteuttaa, mutta Rovanperä myös toteutti. Ja teki sen vieläpä kovat paineet niskassaan, neljän peräkkäisen keskeytyksen jälkeen.
Hän oli 23,53 kilometrin mittaisella pätkällä 10,7 sekuntia nopeampi kuin ralli2-säännön turvin kilpailua jatkanut Tänak ja 14,3 sekuntia nopeampi kuin Breen. Muut jäivät vieläkin kauemmas.
Kokonaistilanteessa ero Breeniin kasvoi kerralla 22,8 sekuntiin, joka on Viron ja Suomen kaltaisissa ralleissa likimain ikuisuus, ja irlantilaisen selkäranka katkesi. Tämä kävi ilmi Breenin epäuskoisesta reaktiosta Rovanperän väliaikoihin.
Rovanperän suoritusta Peipsiäären erikoiskokeella ei kuitenkaan kannata verrata Breeniin, jolla on viimeisen vuoden ajalta huomattavasti Rovanperää vähemmän kokemusta WRC-autosta, vaan mieluummin Tänakiin.
Kaksi keskeistä yksityiskohtaa
Tässä vertailussa huomionarvoista on, että Tänak starttasi lauantaipäivään ajojärjestyksessä toisena kuljettajana, Rovanperä yhdeksäntenä. Tien pinta oli päivän kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella kostea, eli Tänak pääsi ajamaan Peipsiääressä parhaisiin olosuhteisiin.
Ajojärjestyksessä seitsemäntenä ollut Tänakin tallikaveri Thierry Neuville arvioi olosuhteiden menevän auto autolta vain huonommaksi, ja silti Rovanperä oli kaksi pykälää belgialaista myöhemmin 10,7 sekuntia Tänakia nopeampi.
Toinen keskeinen yksityiskohta Rovanperän suorituksessa liittyy hänen keskinopeuteensa, joka oli Peipsiääressä 110,4 kilometriä tunnissa.
Viron MM-rallista puhutaan usein huippunopeana kilpailuna, joskaan se ei yllä vauhtien puolesta aivan samalle tasolle Suomen MM-rallin kanssa. Peipsiääre oli tämän vuoden kilpailussa käytetyistä 11 erillisestä metsäpätkästä neljänneksi hitain.
Vertailun vuoksi, nykyautoilla (2017–) Suomessa ajetuista erikoiskokeista hitain on ollut vuoden 2019 Pihlajakoski 1, joka oli keskinopeudeltaan 115,4 kilometriä tunnissa – eli huomattavasti Peipsiääreä vauhdikkaampi.
Rovanperän WRC-uran alusta asti on puhuttu – ja hän on itsekin sen sanonut – että kaikkein nopeimmat kaasu pohjassa -osuudet ovat niitä, joissa hän on vahvimmillaan. Hitaammilla, teknisillä osuuksilla on vielä opittavaa.
Peipsiääre on koko MM-sarjan mittapuulla melko nopea erikoiskoe, mutta Viron tai varsinkaan Suomen rallin mittapuulla se ei ole erityisen nopea.
Päinvastoin.
Siinä oli rytminvaihdoksia, kapeaa tietä, erilaisia pinnoitteita, pimeitä mutkia sekä paljon teknisiä osuuksia – siis kaikenlaista sellaista, missä Rovanperällä on ollut eniten opittavaa.
Ja silti hän oli 10,7 sekuntia nopeampi kuin kahden vuoden takainen maailmanmestari.
Kohti uusia ennätyksiä
Ensimmäinen voitto on hieno virstanpylväs, mutta se ei tarkoita, että Rovanperä olisi valmis huippukuljettaja. Kyseessä on uusi, paineita helpottava askel kohti seuraavaa.
Kun voittotilastossa on nyt se pitkään odotettu ensimmäinen merkintä, Rovanperän uralla voi alkaa uusi vaihe.
Nyt Rovanperä voi keskittyä vakiinnuttamaan vauhtiaan aivan terävimpään kärkeen ja napsimaan yhä tasaisemmin palkintosijoituksia, joita hänen tilillään on tällä hetkellä yksi jokaista laatua.
Jossain vaiheessa tulee seuraava voitto, jossain vaiheessa mahdollisesti, tai todennäköisesti, ensimmäinen maailmanmestaruus.
Siinä tilastossa Colin McRaen nuoruusennätyksen rikkomiseen on aikaa vielä kuusi vuotta.